duminică, 18 februarie 2007

Ideea de Erwin Panofsky

Download links:
http://www.mediafire.com/?blubwm2bnx1
http://rapidshare.com/files/16155287/Ideea_de_Erwin_Panofsky.rar

PDF/word, ~200 pagini, OCRed, searchable ("text under images")

Antichitatea • Evul Mediu • Renasterea • "Manierismul" • Clasicismul • Michelangelo si Durer

Atunci când, în 1924, apărea volumul Ideea, autorul Erwin Panofsky era un nume impus în istoria şi teoria artei din Europa. Publicase în 1915 Dürers Kunsttheorie (Teoria lui Dürer despre artă), în 1922 Atitudinea lui Dürer faţă de Antichitate, şi „Melancolia" lui Dürer în 1923. Panofsky a optat pentru o istorie a artei gândită teoretic, în spiritul acelei „Kunstwissenschaft" – ştiinţa artei – disciplină care a asigurat fala cercetării germane de la finele veacului al XIX-lea şi începutul veacului al XX-lea. De la Jacob Burckardt, Alois Riegl, Heinrich Wölfflin, Carl Justi, Georg Simmel, la Wilhelm Worringer, Julius von Schlosser, Fr. Wickhoff, Max Dvofak, Max Friedländer, pretutindeni întâlnim deschiderea de orizont către istoria culturii. Prin ea istoria artelor devine o „disciplină umanistă" (acesta este – în mod semnificativ – chiar titlul unui studiu al lui Panofsky, introducere la volumul Meaning in the visual Arts (Semnificaţia în artele vizuale) şi după expresia lui Bernard Teyssèdre, un instrument spre organizarea „haosului documen¬telor culturale" într-un „cosmos al culturii". În opera istorică şi teoretică a lui Panofsky, această destinaţie umanistă a cercetărilor de specialitate – ideea că sensurile adânci ale operei de artă şi ale creaţiei artistice în general depăşesc de fapt zonele artei – a devenit însuşi sâmburele sistemului său de gândire şi al inovaţiilor care i-au definit metoda, azi una din principalele direcţii ale cercetării în domeniu: metoda iconologică. În esenţa ei, într-adevăr, această metodă, concretizată ca moment de vârf în Studies of iconology (1939), dar întrevăzută şi practicată cu mult înainte, prin propunerea unei analize pe straturi de semnificaţii ale operei de artă, accentua în mod programatic prioritatea ierarhică a „stratului al treilea", cel care cuprinde „semnificaţiile intrinsece, conţinutul, care constituiesc universul valorilor.

În volumul Ideea, operă de tinereţe, apărută în 1924 şi retipărită integral şi fără modificări în 1964, se află, în embrion, principalele puncte de plecare ale metodologiei lui Panofsky. S-ar putea ca acesta să fie şi motivul pentru care Panofsky a ţinut, aşa cum o mărturiseşte în prefaţa ediţiei recente, ca lucrarea să apară absolut nemodificată, deşi precizează că, de la data apariţiei cărţii, multe împrejurări s-au schimbat, stadiul cercetărilor fiind cu totul altul şi chiar propriile puncte de vedere ale autorului în multe privinţe diferite. "Cartea-eseu", cum o numeşte Panofsky în prefaţa ediţiei originale, a fost inspirată de o conferinţă ţinută de Ernst Cassirer la Biblioteca Warburg, centrul de studiu umanistic, animat de pasiunea ştiinţifică a lui Aby Warburg şi Fritz Saxl. Conferinţa era intitulată Die Idee Des Schönen in Platos Dialogen (Ideea de frumos în dialogurile lui Platon) şi oferea o analiză sistematică a conceptului de frumos. Această analiză l-a făcut pe Panofsky să întrevadă şi necesitatea unei analize care să urmărească evoluţia istorică a conceptului de frumos. Schiţa iniţială, prin multiplele note adăugate şi, în cadrul acestora, prin imensele digresiuni socotite de autor indispensabile pentru argumentarea punctelor sale de vedere, a devenit astfel o carte al cărei destin a fost strălucit. Ideea este o carte care a marcat o epocă în gândirea teoretică despre artă şi poate că n-ar fi exagerat să se afirme că, mai mult încă decât o carte de seamă în bibliografia lucrărilor lui Panofsky, Ideea reprezintă in viaţa teoriei de artă un moment de recucerire a poziţiilor filozofice, destinate să încununeze cercetarea istorică a operei şi a procesului de creaţie artistică sub toate laturile lor. Mai ales a procesului de creaţie, care, în toată perioada de glorie a cercetării psiho¬logice şi a psihologismului în general a ajuns să deplaseze atenţia istoricilor, teoreticienilor şi chiar a artiştilor, de la operă spre demersul creator: istoria gândirii acestui demers va fi supusă de Panofsky unei inserţiuni în istoria filozofiei şi unei operaţii de obiectivare care să determine restabilirea unui echilibru între interesul pentru operă şi interesul pentru procesul de creaţie.

Recăpătând astăzi o nouă actualitate prin interesul pe care-l poate avea pentru arta contemporană, lucrarea lui Panofsky, cu tot caracterul ei abstract şi speculativ, va putea descoperi cititorilor noştri arta lui Panofsky de a da viaţă istoriei ideilor. Cartea aceasta ilustrează, poate mai mult decât oricare dintre operele istoricului, acel citat dintr-o scrisoare a lui Marsilio Ficino pe care Panofsky îl preţuia în mod deosebit:

„Istoria este necesară nu numai pentru a ne face viaţa agreabilă, dar şi pentru a o învesti cu semnificaţii morale. Lucrurile muritoare dobândesc, prin istorie, nemurire: cele absente devin prezente: lucrurile vechi întineresc din nou, iar tinerii capătă maturitatea celor vârstnici". Sunt gânduri pe care Panofsky însuşi le-a confirmat printr-o activitate condusă de ceea ce con¬sidera a fi idealul ştiinţelor umane: „a ajuta la dobândirea înţelepciunii".


Stiti acei oameni care spun ca citesc pentru ca-i intereseaza ideile? Sau o tot tin langa cu "ideile" si ce importate sunt ele? Cartea aceasta le e dedicata.

Of, si sunt cateva caractere in greaca care n-au fost recunoscute... Caveat pentru cine corecteaza wordul.


G.

5 comentarii:

je&me spunea...
nu ai si tu cumva cartea "saturn si melancolia" de panofsky ? *big big grin*
Geo Atreides spunea...
Nope, that one i don't have. Do you have it?

G.
je&me spunea...
nope si nici nu cred ca se mai gaseste pe undeva, poate prin anticariate, dar ....
Geo Atreides spunea...
Nu stiam ca e asa de rara, poate as fi scanat-o cand aveam scannerul (si bani s-o iau).
Daca poti sa faci rost de ea si de un scanner, ar fi foarte cool daca ai scana-o.

G.
je&me spunea...
pai tu esti omul cu cartile (de fapt e ciudat, prima data am dat de shareul tau plin de carti , apoi de blog)...haha. oricum ma indoiesc ca o sa dau de carte , de un scanner e mai mult probabil sa dau...dar e inutil pt ca nu as avea cartea.
confusing as always.