miercuri, 27 decembrie 2006

Divanul de Dimitrie Cantemir

Editie critica bilingva, romana-romana veche.Links:
http://www.mediafire.com/?8mkunnmejbt
http://rapidshare.com/files/34604600/Dimitrie_Cantemir_-_Divanul__ed._critica_bilingva_romana-romana_veche_.rar

PDF/word, ~490 pagini, OCRed, searchable

Pentru anii de ucenicie si momentul „infloririi" sale, cel mai bun document ni l-a lasat insusi Cantemir: Divanul, „intaia a ostenintii mele razsadire si odraslire". Din aceasta opera aflam care era atunci primul inventar al cunostintelor sale: limbi straine, lecturi persane, grecesti, moldovenesti si latine, religioase si laice. Aici ne dezvaluie modul sau de a vedea lumea, omul, raportul dintre macro si microcosm, oroarea sa pentru arivismul social al feudalilor hrapareti, atitudinea sa rezervata fata de asceza si favorabila vietii laice. Din paginile Divanului desprindem preocuparile literare ale tanarului invatat, care pastra pe masa Gulistanul lui al-Saadi alaturi de batrinele manuscrise de-acasa, care impletea intelepciunea lui Miron Costin cu cumintenia lui Seneca, rigoarea lui Augustin cu morala reformata al lui Wissowatius.

In prima sa opera Cantemir vorbeste graiul moldovenesc, pe care nu-l putea uita in singuratatea sa de la Bughdan-Sarai, Si scrie in romana carturarilor pe care se caznea s-o inchida, atunci, in tiparele unei exprimari sofisticate, dupa modelul latinei. Divanul este micul tezaur in care Cantemir aduna invataturi noi si vechi, pilde din scripturi si de la pagani, „spre slava si folosinta moldovenescului niam", darul lui facut celor ramasi acasa, „manunchiasul de flori nevestedzitoare" oferit poporului roman, ca sa strige: „Flori s-au deschis in pamantul nostru!"

Aplecarea asupra primei scrieri a lui Cantemir este singura cale de a-l cunoaste la inceputurile unei indelungate si rodnice activitati pe carturarul cel mai reprezentativ pentru trecerea de la vechi la modern din cultura romaneasca. Monument prin excelenta al umanismului nostru, Divanul cere examenul atent, studiul rabdator si atitudinea reverenta care conditioneaza intelegerea oricarui efort venerabil al culturii romane vechi.


S-a recunoscut foarte bine, dar e ceva de munca la aranjat wordu'. In schimb, pdf-ul arata cvasi-perfect.


G.