marți, 11 martie 2008

Harta blogosferei româneşti

UPDATE: Noi imagini cu alt set de date.

În primul rând, imaginile sunt eliberate sub această licenţă. Adică: dacă le preluaţi nu spuneţi că le-aţi făcut voi (linkuiţi back), le lăsaţi aşa cum sunt aici, nu le mixaţi cum vreţi voi, ŞI FĂRĂ COMMERCIAL USES! Ştiu că asta nu o să oprească pe adsense-bloggers, dar dacă le prind în vreun ziar iese scandal (i'm friends with really ferocious lawyers). Dacă vreun ziar/tv/radio vrea să le publice, marca banu' la băiatu' şi discutăm.

Îmi cer scuze pentru watermark, însă urăsc să facă cineva bani pe ceva ce au furat de la alţii.


1. Cum şi de ce

Într-o zi am avut o idee.E foarte multă informaţie pe zelist.ro, de ce să nu o folosim? (Later edit: şi pe blogrank.targetit.ro e şi mai multă informaţie, used that too).

Aşa că mi-am suflecat mânecile, am instalat MS Access şi Illustrator/Photoshop şi m-am pus pe lucru.

Am început prin a face o bază de date în Access. După care, folosind copy and paste, am transferat informaţiile de pe zelist: nume, rank şi incoming links. A durat ceva, fiindcă sunt 4420 de bloguri. Şi 54 574 de incoming links.

Odată baza de date completă, am produs câteva liste de bloguri (de exemplu: primele 15 bloguri, ordonate după rank) şi relaţiile dintre ele. După aceste liste am făcut hărţile în Illustrator

A fost foarte mult de lucru. Dar mă descurc cu copy&paste-ul şi cu Illustrator-ul, aşa că a durat doar vreo trei zile de când am avut ideea până când am scris postul ăsta.


Statistici:

* 4415 bloguri (4423 pe zelist);

* Suma totală a rankurilor: 1243.363

* Suma totală a incoming link-urilor: 54574

Se pare că am uitat 8 bloguri când am transcris zelistul. Sper că nu era nici unul important.


Dacă facem un grafic cu rank-ul pe o abscisă şi incoming links pe ordonată, obţinem:



romanian blogosphere rank versus incoming links graphromanian blogosphere rank versus incoming links graph
Rank vs. incoming links


Blogul 'cela stingher de jos, cu rank mic dar multe linkuri e bastrix.wordpress.com. Blogul stingher de sus, cu rank mare dar puţine linkuri, e roblogfestul.

Distribuţia rankului e aproximativ invers exponenţială (după cum ne şi aşteptam, de altfel), cu un R2 de 0.8. Lucru aceasta se vede şi în modul în care evoluează complexitatea hărţilor, sau mai bine spus, involuează.

Altă idee ar fi ca cei ce îşi fac sau ai bloguri să nu mai pună link spre marii bloggeri, deoarece astfel multe bloguri (poate mai bune) sunt împinse în spatele listei. Ideal ar fi ca în bloglist să linkezi blogurile pe care ai vrea să le promovezi. Dacă îţi place zoso sau piticu, poţi să le pui numele în blogroll şi fără link.

Apropo, felicitări lui zoso, îi ditamai balaurul. Ceea ce nu e tocmai bine. Temă pentru acasă: ce spune rankul lui zoso despre blogosfera românească?


2. Hărţile

ATENŢIE! Imaginile sunt foarte mari (peste 4000, chiar 7000x6000). Dacă aveţi un hârb, sau folosiţi Internet Explorer-ul, nu daţi click. Unele au fost resized să încapă în 3 mega per imagine. Sau s-ar putea să cadă hostul, aşa că...

...Cel mai bine e să downloadaţi toate imaginile de mai jos. Arhiva nu e mare şi imaginile sunt la calitate mai mare (în orice caz nu sunt resized). NOU! :D Acum arhiva conţine şi noile imagini.

În caz că vreţi să ştiţi în ce hartă se găseşte blogul vostru, căutaţi-vă aici, e un fişier excel cu toate blogurile, ordonate după rank, cu datele din zelist. Fişierul cu datele de la ittarget e aici. Little know fact: google va înhăţa fişierele excel şi le va afişa în căutări!

Cercurile rosii sunt bloguri. Punctele mici de tot sunt bloguri care linkuiesc care ele, dar au rankul mai mic (sau mai mare) decat conditiile imaginii. Sagetile evidentiate sunt incoming links care contribuie la blogul target cu mai mult de 0.1.

În stânga şi cu roşu e zelistul, în dreapta şi cu gălbui e ittarget. Statisticile sunt doar pentru zelist.


1.



Primele 15 bloguri
(stânga/roşu zelist, dreapta/gălbui ittarget)
Statistici pentru zelist:
Suma totală a rank-urilor: 43.844
Numărul de incoming links: 3806
Graph data: 1976 nodes, 3276 edges


2.



Primele 25 de bloguri

Suma totală a rank-urilor: 62.324
Numărul de incoming links: 5487
Graph data: 2425 nodes, 4822 edges


3.



Primele 50 de bloguri

Suma totală a rank-urilor: 97.367
Numărul de incoming links: 8486
Graph data: 3132 nodes, 7632 edges


4.



Primele 100 de bloguri

Suma totală a rank-urilor: 148.298
Numărul de incoming links: 12562
Graph data: 3945 nodes, 11561 edges


5.



romanian blogosphere map harta blogosferei romaneromanian blogosphere map harta blogosferei romaneromanian blogosphere map harta blogosferei romaneBlogurile de la 1 la 201 (fără ittarget)
Trei versiuni ale aceleiaşi hărţi: compact, expanded şi chiar mai expanded.
Suma totală a rank-urilor: 224.919
Numărul de incoming links: 18064
Graph data: 4870 nodes, 16912 edges




6.


Blogurile de la 101 la 251

Suma totală a rank-urilor: 108.486
Numărul de incoming links: 7772
Graph data: 3568 nodes, 7528 edges


7.



Blogurile de la 252-502

Suma totală a rank-urilor: 126.876
Numărul de incoming links: 8116
Graph data: 3888 nodes, 7744 edges

8.


Blogurile de la 101 la 200
Suma totală a rank-urilor: 97.553
Numărul de incoming links: 8080
Graph data: 2923 nodes, 5571 edges


9.


Blogurile de la 201-301
Suma totală a rank-urilor: 59.717
Numărul de incoming links: 4134
Graph data: 2556 nodes, 4040 edges

10.


Blogurile de la 302 la 403
Suma totală a rank-urilor: 52.869
Numărul de incoming links: 3329
Graph data: 2220 nodes, 3191 edges

11.


Blogurile de la 404-501
Suma totală a rank-urilor: 45.608
Numărul de incoming links: 2870
Graph data: 2011 nodes, 2755 edges


12.


Blogurile de la 500 la 1001
Suma totală a rank-urilor: 185.453
Numărul de incoming links: 10094
Graph data: 4730 nodes, 9783 edges


13.


Blogurile de la 1000 la 2001
Suma totală a rank-urilor: 259.79
Numărul de incoming links: 9798
Graph data: 4931 nodes, 8525 edges


Ultimele două imagini reprezintă acelaşi interval, 2001-sfârşit, dar într-o imagine sunt blogurile legate între ele, iar în cealaltă sunt blogurile libere, nelegate în vreun fel.


Graph data: 2360 nodes, 3010 edges

Graph data: 1913 nodes, 799 edges

Suma totală a rank-urilor: 415.88

Numărul de incoming links: 6295



3. Diverse mashups

Mai jos "a citi" înseamnă "a linkui".

Dacă cineva are o idee de mashup, să lase un comment, poate îl fac.


1.


Prima mashup la care m-am gândit. Avem aici punkista, saloniarda* şi preţioasa burgheză. Ghici care-i fiecare. Se observă cât de ferm este despărţit publicul cititor.

*fiindcă în limba română nu există un cuvânt pentru "femeia inteligentă, cultă şi spirituală"


2.


Cei care îl citesc pe buddha, citesc şi lămâie.ro, dar nu şi invers. Câţiva ciudaţi citesc şi buddha şi adrian.filozofie.


3.


Cei ce-l citesc pe năstase nu-l citesc pe iliescu (!), nici pe ciutacu. Probabil fiindcă nu şi-au updatat bloglinkul.


4.



Zoso are atâtea incoming links, câţiva dintre ei sigur citesc şi altceva, de aceea nu l-am inclus în alte mashup-uri, strică comparaţiile.

De remarcat (aproximativ) lipsa de interacţiune între piticu, andressa şi ciutacu.


5.


Câteva bloggeriţe.


4. Concluzii

Ar fi interesant dacă am putem să comparăm blogosfera românească cu alte blogosfere, în timp, ca şi în spaţiu.

Hărţile, în această versiune, n-au folosit toată informaţia disponibilă pe zelist: faptul că fiecare incoming links contribuie la rankul target nu apare pe hartă (în afară de cazul când e peste 0.1, adică când este foarte mare).

Dacă, de exemplu, trafic.ro ar face toate statisticile publice, am putea întocmi hărţi cu şi mai multă informaţie, incluzând traficul (zilnic, lunar, etc), refferii etc.


G.

21 comentarii:

Alin spunea...
Wow, seamana cu o galaxie intreaga, nu doar o harta. O idee excelenta, felicitari!
deea spunea...
three thumbs up pentru chestia asta :D
thcgirl77 spunea...
super studiul tau, ai facut cosmosul blogurilor :)
radu c spunea...
Foarte interesant, felicitari!
krossfire spunea...
Imaginile sunt uriase si cam greu de deschis uneori dar e o initiativa excelenta ce ai facut tu.

Pe de alta parte, iti va mari si stralucirea stelutei pentru ca studiul va aduce trafic :D
Geo Atreides spunea...
@all: multam de felicitari!

@krossfire: ai observat linkul spre arhiva cu toate imaginile, nu? Si faptul ca anunt ca (unele) imagini sunt uriase si nu ar trebui deschise in browser.

Sincer? Stiu ca va aduce trafic... acum, pe moment, am ditamai zoso-spike-ul. Dar (aproape) nimeni nu se uita pe restul blogului. Si cand o sa ma reintorc la articolele mele obisnuite (sau mai degraba la lipsa lor) o sa dispar si din mana de feedreadere unde am fost adaugat azi. Asa ca nu-mi mari iluzii.

Pe de alta parte, de trei zile (si astazi a patra) ma simt like a kid in the candy-shop, programming and stuff. Daca as avea timp, as face si alte chestii, dar nu vreau sa insist prea mult pe ideea asta.
G.
krossfire spunea...
Le-am vizualizat pe toate de-acasa acum insa prima data am incercat sa le vad de la facultate, de pe un Mac din labul de DTP si avea probleme Safari-ul ala, fiind si o versiune cam obosita. In fine, de-aia m-am si abtinut de la comentarii pana cand nu am ajuns sa le vad pe majoritatea :D
1307 spunea...
felicitarile mele pt munca depusa. intr-o zi o sa vrei sa faci si altceva inafar' de spalatul vaselor, o sa vezi tu ;)
Blegoo spunea...
Bravo, Geo! Extraordinar!
O singura chestie... la ultimul grafic, ala cu blogheritzele... vivi.ro e blogheritza? :)
mim spunea...
Foarte buna ideea , respect
Programare Sociala spunea...
Eu zic sa bagi mare acum, cat te tine "entuziasmul" ca apoi te plictisesti si de bloging si de programare si de tot. :D
Anonim spunea...
Interesanta ideea, numai vezi ca Vivi este de gen masculin :))
Turambar spunea...
You're friggin' crazy, mate, si ai avut o gramada de timp la indemana pentru asta. felicitari pentru acribie si pentru idee! :)

:thumbsup:
Doro spunea...
Genială harta,
Totuşi prin informaţiile de la trafic.ro nu s-ar putea întocmi ceva cu adevărat valid, atâta vreme cât marea parte a blogurilor româneşti au renunţat la trafic.ro
Someone spunea...
Foarte mişto treabă, chiar arată ca un univers. Felicitări!
Anonim spunea...
Foarte bun studiul tau. Felicitari!
Bine ca ai platit amenda aia si ai scapat de probleme. Dar pentru ce ai fost amendat?
Ai un blog excelent. Succes!
lamaie spunea...
am mai scris un comment dar nush ce s-a intamplat cu el (nu ti-a placaut :-D? ziceam ca e ff tare ce ai facut. dar: vivi, blog.jubjub si catastif e neste baieti :))...oricum, stau si chiorasc ochii de doua zile :))
znuff spunea...
Dacă puneai şi tu fişierul pe filebox şi nu pe mediafire...
Sorin spunea...
Si eu fac parte din aceasta galaxie. Doar ca nu stiu unde sa ma caut:)
len.ro spunea...
Imi plac hartile tale. Inainte sa fac harta dinamica am incercat si eu o multime de layout-uri automate insa graful e foarte mare. Tot respectul pentru efort.
Hărţi cartier Drumul Taberei spunea...
Len a prezentat una asemănătoare la Webstock. N-am înţeles de la nici unul dintre voi dacă aţi monitorizat şi platforma Yahoo 360, dar bănuiesc că nu, că e semi-închisă şi perimată.

@Lămâie: şi eu am avut aceeaşi problemă cu Vivi la început, că mă interesau subiectele de care scria şi nu persoana în sine. Noroc că m-au tras de urechi cititorii cărora le-am recomandat nişte articole. :)