luni, 14 aprilie 2008

Sex, interactivitate şi sfârşitul megacorporaţiilor media

Am dat de curând peste o chestie extrem de interesantă. E vorba de un ad-campaign la îmbrăcămintea Shai, conceput de agence7seven.

Evident, e vorba de sex, şi încă varietatea hard. Videourile sunt, în schimb, montate genial, aproape artistic. E cel mai bun montaj pe care l-am văzut în această industrie. Soundtrackul (superb) pentru toate trei este acelaşi, No reason to be shai, de nventa. Băieţii de la agence7seven au acoperit majoritatea cazurilor:

* ff

* mf

* şi da, chiar şi mm.


După cum aţi văzut, marea idee este capabilitatea de a pauza video-ul şi vedea informaţii despre hainele purtate de actori. Mişcând mouseul deasupra video-ului, de fapt un fişier interactiv flash, aceasta se opreşte; mişcând mouseul deasupra unui punct verde, apar informaţii despre respectiva haină.

Ceea ce m-a fascinat a fost în primul rând calitatea clipurilor, cum spuneam, montajul fiind de nota zece. Dacă şi luminile ar fi fost gândite altfel, clipurile ar fi fost perfecte. În al doilea rând, ideea aceasta de advertising este extrem de inovativă, cu un mare potenţial: ne putem închipui, de exemplu, show-uri gen Seinfeld transmise exclusiv on-line, gratis, câştigând bani din reclamele înglobate în ele. Putem merge mai departe, dincolo de entertaiment: de la educaţie la politică sau campanii sociale/de informare, multe alte domenii ar putea profita enorm de interactivitate, o interactivitate pe care televiziunea nu o poate oferi. Într-un fel, campania Shai e încă un cui în coşciugul mediei tradiţionale, alături de modelul promovat de Nine Inch Nails/Radiohead (respectiv borcanul de bacşiş: dacă vrei, dai, dacă nu poţi să iei şi pe gratis. Da, au făcut milioane aşa, care au intrat în totalitate în buzunarul lor).

Mergând şi mai departe, putem să ne imaginăm o lumă descentralizată, fără marile conglomerate media, în care mici producători îşi lansează contentul originar pe net, fie el film, muzică, sau scriiitură (ficţiune sau non-ficţiune). Casele de producţie, editurile*, studiourile de film, televiziunile, au făcut bani din simpla distribuţie de content, şi au făcut bani frumoşi. Astăzi, internetul le poate prelua rolul fără nici o problemă, iar acei bani frumoşi se pot îndrepta în totalitate spre cei ce produc contentul.


*După cum ştiţi, pe blog am ceva cărţi digitizate. Sunt puse online pentru un singur motiv: să enerveze editurile, şi, undeva în fundal, anticarii care cer şi 50 RONi pentru o carte. Personal, mi-ar plăcea la nebunie o lume în care, să zicem, există trei traduceri pentru acelaşi roman, le downloadezi, te uiţi pe ele, şi laşi un bănuţ (prin paypal) traducătorului care ţi-a plăcut cel mai mult. Iar dacă ţi-a plăcut cartea, mai laşi un bănuţ şi autorului original. Astăzi, autorii sunt plătiţi 5-10% din preţul cărţii, iar 30-40% este luat de librărie (!).

Deci dacă vreţi să vă ajutaţi autorii preferaţi, scanaţi-le cărţile. Pe termen lung, câştigul lor va fi enorm.


G.

5 comentarii:

Tiberiu Florea spunea...
Geo, ce spui tu aici cu sfârşitul conglomeratelor media e de maxim bun simţ. Şi eu mă bucur de oportunităţile pe care le oferă internetul multor oameni care înainte n-ar fi avut nicio şansă să concureze acum cu giganţii. Exact la fel, bloggerii independenţi iau locul parţial mediei tradiţionale şi exemplele pot continua.

Dar asta s-a întâmplat pe cale paşnică şi în condiţiile liberei concurenţe, cum e şi normal. N-ar fi mers nici pe departe la fel de bine dacă ar fi încercat cineva să aducă lucrurile cu forţa în această stare...
Geo Atreides spunea...
Nu ai dreptate, nu s-a intamplat pe cale pasnica. Ai uitat de procesele intentate de RIAA si MPAA? Mai nou, se discuta despre inchiderea accesului internet pentru pirati.
Si totusi, daca prin absurd n-ar fi existat piratii, modelele de care vorbeam in post nu ar fi aparut.
Ce au facut piratii pentru musica si filme trebuie sa facem si pentru carti.

G.
Tiberiu Florea spunea...
Cred că-mi scapă ceva... Nu văd legătura între MPAA, RIAA, cărţile piratate şi publicitatea realizată de agenţii mici, independente.

Cu pirateria, toată lumea înţelege din ce în ce mai mult un lucru: drepturile de autor sunt o chestie contra naturii, şi vor exista din ce în ce mai puţine posibilităţi de a asigura respectarea lor. Deci e bine ca fiecare să caute modalităţi alternative de a-şi monetiza munca (aşa cum nu se mai câştigă mult din vânzare de CD-uri dar se câştigă mai mult decât în trecut din concerte).

Dar asta chiar mi se pare o evoluţie normală şi paşnică, pe lângă faptul că nişte agenţii ca asociaţii ca RIIA au încercat să se lupte cu mersul natural al lucrurilor
shalimar spunea...
de acord cu scanatul cartilor.
Geo Atreides spunea...
Well, daca mersul lucrurilor pana acum ti se pare pasnic, ok; mie nu mi se pare, dar cel putin suntem de acord ca marsaluim in directia buna.

@shalimar: fantastische! O sa fac un super ghid de digitizat carti curand. Btw, have you scanned any books pana acum?
G.