vineri, 4 aprilie 2008

You're unique -- just like everyone else

Each of us is a sacred, unique snowflake of special unique specialness

Chuck Palahniuk - Fight Club

(ştiu că titlul e fumat demult, da' se potriveşte la postul ăsta ca o mănuşă de mătase pe mâna fină a unei tinere domnişoare)

Circulă o leapşă prin blogosferă. Circulă mai multe de fapt, dar astăzi m-a interesat în mod special cea cu 200 de milioane de chestii care ar trebui bolduite, şi pe care au făcut-o toţi. Cred. Deci nu e nimic personal.

Aşa că mi-am zis că compilez ceva statistici bazate pe această leapşă, să văd câţi s-au sărutat în ploaie (prea mulţi and they ruined it for me. Thanks. You suck).

Am căutat pe google "leapsa 200) been arested" (fără ghilimele), şi am cules de acolo 57 de bloguri. E posibil să o fi făcut mai mulţi (unii, de exemplu, n-au pus toată lista), dar nu cred că ar influenţa prea mult rezultatele.

Am făcut copy&paste fiecare listă într-un mare fişier word. După ce am aranjat documentul rezultat, l-am importat în excel, unde am făcut numărătoarea (automat, of course). La un moment dat (în câteva zile) o să uploadez şi fişierele.

Rezultalele arată aşa:


Rezultate totale, ordonate ca în leapşă

iar distribuţia lor aşa:


Distributia itemilor


[+/-]Pentru datele tabulate, apăsaţi aici.



După cum e de aşteptat, e (aproximativ...) o distribuţie exponenţială (R2=0.9349), deşi nu prea arată a fi dist. expon. Eu mă aşteptam să fie câteva chestii comune, şi apoi restul să varieze puternic, ceva în genul long tail.

Dar, şi aici vroiam să ajung, majoritatea n-a ieşit din tipar, ci a făcut acelaşi chestii ca restul (turmei). În locul unei curbe abrupte, semn că cei ce au preluat leapşa sunt personalităţi distincte, urmărind lucruri diferite. avem o curbă lină, ce coboară domol, aproape liniar, semn de trend.

Bineînţeles, problema poate fi şi cu itemii lepşei. Aceştia sunt deosebit de generali, având originea în ceea ce crede societatea (americană, de acolo vine) că ar trebui să faci în viaţă. Dacă ar fi fost mai mulţi, sau specifici româniei, sau specifici unei alte subculturi, e probabil că distribuţia ar fi arătat cu totul altfel.

Sau poate cei ce făcut (adică majoritatea) sunt oameni medii, fără nimic special. Poate altă comunitate ar fi modelat curba altfel.

Însă principala idee care se desprinde din această leapşă, idee pe care o găsesc respingătoare, e un fel de "standardizare" (ISO, chiar) a dorinţelor şi împlinirilor. O zi specială, o întâmplare specială devin simple item-uri ce trebuie bifate pe o listă... devin statistică. Clipa se pierde, iar a trăi devine o cursă pentru a completa lista.

Încercând să-ţi înghesui viaţa în tiparele făcute de alţii, îţi pierzi individualitatea. Te scufunzi, cu pietroiul statisticii de gât, în enorma masă a celor 6.5 miliarde de fiinţe umane. Nu spre ei trebuie să-ţi îndrepţi privirea, ci mereu în interior, spre tine.


G.

5 comentarii:

krossfire spunea...
Man, tu vei ajunge statisticianul sef al blogosferei in ritmul asta. Tare initiativa, cum a fost si cea cu harta blogosferei si sper sa mai vina pe teava.

Chestia cu arestatul imi pare un teribilism ieftin. Si pe mine m-a intrebat politia daca ''sunt hacker'' dar nu m-a arestat niciodata nici dracu'.
Geo Atreides spunea...
Nu statistician, doamne fereste. Doar ca i have a knack for seeing the big picture.
Da, mai am ceva chestii interesante pe teava (dar statistics-related).

Aia cu 200) been arested am pus-o ca sa gasesc leapsa in forma asta, ca mai e una, cu 180 de itemi.
G.
krossfire spunea...
Faza e ca au fost statistici de gen in scoli si o groaza de liceeni au bifat ''am fost arestat'' pentru ca ii mai saltasera politistii pentru un chiul la birtul din centru. Cam aceeasi atitudine regasim si din partea blogerilor , nu numai fata de intrebarea cu arestatul.
mihai turcu spunea...
Daca toti am fi deosebiti, atunci am ajunge sa fim cu totii aceiasi prin unicitatea noastra, nu? :) Anyway, e foarte usor sa fii unic, irepetibil si superior, e mult mai greu sa-ti asumi multiplicitatea, sa te integrezi (constient) printre cei multi, sa-ti asumi rolul de micutza rotitza/shurubel in motorul lumii.
Programare Sociala spunea...
Am recitit si am inteles ce ai vrut sa zici legat de pierderea individualitatii.

Dar daca ai o individualitate de leguma, in sensul ca nu faci nimic, si duci o viata plictisitoare nu ar fi excelenta o astfel de lista?

Aici nu e vorba de lista celor 200, nu asta e piatra de capatai, e vorba de ce ramane dupa ce murim.

Pfff... o sa fie o piatra funerara pe care va scrie: Aici odihneste o leguma ce a trait ca o leguma. Hehe, not funny. Mai bine bifa cateva itemuri pe lista aia.