vineri, 16 mai 2008

Despre patriotism şi naţionalism

Un frate s-a dus la avva Macarie Egipteanul şi l-a rugat: "Avva, spune-mi un cuvânt". Bătrânul îi zice: "Du-te în cimitir şi ceartă morţii!". Fratele s-a dus, i-a certat şi a aruncat cu pietre, apoi s-a întors să-i spună bătrânului că i-a îndeplinit porunca. Acesta l-a întrebat: "Şi ce ţi-au spus?". "Nimic". Bătrânul îi zice: "Du-te iarăşi mâine şi laudă-i". Fratele s-a dus şi i-a lăudat făcându-i "apostoli", "sfinţi" şi "drepţi". Apoi s-a întors la bătrân şi i-a zis: "I-am lăudat". El l-a întrebat: "Şi nu ţi-au răspuns nimic?". Fratele a zis: "Nu". Bătrânul îi zice: "Dacă lor nu le pasă de tine, ţie de ce ţi-ar păsa de ei? Ignoră trecutul şi ai doar grija prezentului."

Şi fratele a înţeles.

(după Pateric)


G

5 comentarii:

Tiberiu Florea spunea...
Cam urât... de trăit în prezent o facem cu toţii, dar dacă vrem să ştim de unde venim şi cum am ajuns aici trebuie să ne cunoaştem şi trecutul. Tocmai ăsta e unul din motivele pentru care aud atâtea păreri naive, lumea refuză să înveţe ceva din lecţiile pe care ni le oferă istoria.
Geo Atreides spunea...
Da, ai dreptate.

M-am exprimat eu gresit, si stiu ca m-am exprimat gresit.
De fapt nu vroiam sa spun ca n-ar trebui sa studiem istoria (DOAMNE FERESTE) ci ca n-ar trebui sa ne mandrim cu faptele inaintasilor nostri.
Cum ii spuneam cuiva, e ciudat sa zici: "Sunt mandru ca Stefan cel Mare i-a batut pe turci". De ce esti mandru? E Stefan fi-tu? Ai luptat sub el? L-ai sprijint? What?

O sa incerc sa reformulez.
(Da, povestea pana la concluzie e din pateric, concluzia e a mea. In original, Macarie indemna la stoicism: Ca mortii treci si tu prin viata etc).

G.
Tiberiu Florea spunea...
Dacă e s-o luăm aşa se poate demonstra că mândria e mereu un sentiment inutil şi iraţional. Nu ne ajută cu nimic să ne mândrim cu ceva, chiar dacă e vorba despre propriile noastre realizări.

Că vorbeşti de Ştefan cel Mare... eu am gânduri bune pentru ce a făcut el: a luptat pentru existenţa acestui popor şi a valorilor sale (chiar dacă acum nu mai sunt cu toate de acord). Putea fi un pacifist care să-şi lase neamul să piară sau să fie supus de străini, dar n-a fost.

Normal că sună ciudat să fii mândru de ce-a făcut dacă a murit, dar în contextul istoriei europene faptele celor ca el sunt cele care ne inspiră şi ne ajută să înţelegem mai multe.
scum spunea...
esti roman. esti ratat. stefan - eroul istoriei TALE. A TA. acum nu mai esti ratat. si asa am explicat nevoia nationalismului si patriotismului. tadaaam!
Programare Sociala spunea...
Eu sincer m-am săturat de emisiunile comemorative legate de câștigarea Cupei Campionilor de către Steaua.

Ok, a fost, acum putem să o lăsăm dracu și să ne concentrăm să o recâștigăm? Indiferent cu ce echipa românească.