luni, 14 iulie 2008

Florin Minune - Hoţule nu ai scăpare

Întâi ascultăm melodia... (pentru cine nu e obişnuit cu tonalităţile muzicii rrome contemporane, să aibă răbdare şi să se obişnuiască)




Personal, îmi place Florin, are voce, şi în general scoate manele bune.

Apoi versurile care ne interesează (de la sfârşitul melodiei):

...

De ce doamne tocmai eu

Mi-am arestat fratele

Cum să-mi ierţi păcatele?


Esti liber ca să pleci

Asta-i ultima ta şansă

Să nu mai treci peste legi

Să nu mai greseşti în viaţă

Orice ar fi suntem fraţi amândoi

Pleacă şi nu privi înapoi

Chiar dacă am jurat să-mi fac dreptate

Dar nu pot că mi-eşti frate

Că mi-eşti frate

Frate nu pot accepta să suferi din cauza mea

Când în viaţă greşesti

Trebuie să plăteşti

Leagă-mă astăzi fratele meu

Ca mâine să nu fac şi mai rău

Leagă-mă că-i mai bine aşa

Că sunt hoţ şi îmi merit soarta

Doamne ce soartă rea!

(sursa)


Şi acum concluzia: cultura rromă nu e, cum spun mulţi, o cultură ce exaltă hoţia sau infracţiunile. E doar o cultură de oameni foarte săraci, şi foarte discriminaţi:


În documentul menţionat, viaţa milioanelor de romi este descrisă în tonuri extrem de sumbre: speranţă de viaţă cu 10-15 ani mai scăzută decât media europeană, sărăcie extremă, discriminări flagrante atât pe piaţa muncii, cât şi în sistemul de educaţie. (Cotidianul)


Că în condiţiile acestea, unii fac tot le stă în putere să supravieţuiască, e perfect de înţeles, mai mult, ar fi criminal faţă de ei şi de copiii lor să nu facă nimic. E o dovadă de mândrie pentru rromi că nu acceptă dispreţul majoritarilor (din orice parte a Europei ar fi ei), că nu "pleacă capul să nu-l taie sabia", cum ar face alte popoare, mai lipsite de lustru istoric, dar cu gura mare.

Balada aceasta nu reprezintă cei peste 2.5 de milioane de rromi din România, aşa cum nu o fac nici afirmaţii de genul "toţi rromi sunt hoţi". Balada aceasta aminteşte unor oameni, prea uşor influenţabili de circul media, că nu există absoluturi, că nu există alb şi negru, ci o infinitate de nuanţe de gri, şi, mai ales, că prejudecăţile moştenite de-a lungul generaţilor sunt doar o fata morgana, ascunzând un mândru popor greu de încercat de soartă şi istorie.


G.

10 comentarii:

1307 spunea...
cum spun si Parazitii "in viata e bine sa ai exact atat cat iti lipseste". de ce unii tigani au palate si unii carute si corturi?
pe mine au vrut sa ma fure unii pe autostrada, si erau cu masina. daca aveau masina inseamna ca nu o duceau asa rau, atunci de ce sa mai fure?

io n-am nimic cu ei pt ca pana acum nu i-am bagat in seama si nici n-am avut probleme cu ei.
daca-i spui unuia sa se lase de furata si sa puna mana sa munceasca iti rade-n fata si te face prost. bravo lor ca sunt smecheri si stiu sa se descurce, dar sa nu-mi faca mie rau ca sa le mearga lor bine.
Ionut Garbea spunea...
Stimabile,

"Balada" de mai jos este "caterinca", alb, negru sau nuanta de gri?

http://www.trilulilu.ro/bananna/09c9f7f30517aa

Nu astept neaparat un raspuns, dar nici nu sunt off topic, cred.
Tiberiu Florea spunea...
:)) Incredibil... O potretizare mai romanţată a acestui popor nomad printre ale cărui valori munca nu s-a numărat niciodată nici că am văzut.

Dacă pe alte site-uri mă chinui să-i conving pe critici că ŞI sărăcia şi discriminarea contribuie la climatul de violenţă ce-i are ca protagonişti pe ţigani, tu exagerezi mult în cealaltă extremă.

Toleranţa e bună... e la fel de necesara ca şi păstrarea contactului cu REALITATEA.
irizor spunea...
De obicei sunt cam vorbăreţ, dar acum, după ce-am văzut clipul şi am ascultat muzica, pe tema asta nu pot spune decât: cutremurător. Sau poate sunt eu prea sentimentalist.

Comentariu general:
Atreide, sunt unul din primii tăi admiratori - şi uite, am revenit. Te felicit că ai ajuns şi momentul ăsta, să faci bilanţuri. Am ţinut minte de la tine un lucru genial - şi atât de simplu, totuşi, ca orice lucru genial: „Knowledge is free“. Îţi mulţumesc. Ţi-am urmărit de asemenea, cu admiraţie, toate sloganurile împotriva „maşinii“. Nu te ridic în slăvi, pur şi simplu te apreciez că NU STAI DEOPARTE. Dă-i 'nainte.
lelynx spunea...
sincer sunt dezamagit putin de naivitatea si lipsa de cultura de care da dovada domnul geo autointitulat pe alocuri si atreides, hmm asta incepe sa capete conotatii hilare , pacat, il credeam baiat cel putin inteligent.
mai baiatule, pai asta nu e mostra de cultura rroma, si de fapt nu e nici manea, de altfel maneaua nu e specifica cuturii tiganesti , eu refuz sa le spun rromi , i-as jigni pe bietii oameni doar din fita de a ma alinia cumva cu tredul, de fapt, sa nu mai fiu ironic, hai sa-i zicem moda de a tolera "corect" nationalitatile conlocuitoare (da stiu suna a lb sec lemnos , pai in asta risca sa se transforme si moda asta cu rromi si etc , dc cineva isi da osteneala sa investigheze putin si nu ia termenii si ideile de-a gata ar vedea poate ca termenul de rrom nu este aplicat adecvat in acest caz da sa trecem peste amanunte)
reluand putintel ideea : nu e manea , nu e rroma , nu e cultura de fapt nici rroma, nici tiganeasca, nici macar lump-cultura si in nici voce sincer nu prea e
indraznesc sa avansez cateva ipoteze cu privire la ce ar putea fi :
o mostra excretata din curentul zis cocalar care nu tine de origine etnica ci de un anumit mod de negandire , pacat ca-l vad aici speram sa fie zona libera de gunoi da nu e
in mare parte sunt de acord cu concluziile listate, dar nu mi se pare ca au vreo legatura cu melodioara inepta
mai domnu' geo sper ca defectiunile cauzate de prea mult stat in soare poate sau /si asa-zise manele bagate cu forta pe urechi de vecini rude prieten, parinti , iubite si alti binevoitori sa nu fie permanente
in rest toate bune
krossfire spunea...
You're kidding, right :) ?

Cat despre toleranta : Nu e 'buna', e o optiune. Atata timp cat nu te manifesti virulent in public, poti sa traiesti impacat cu tine o viata, urand zeci de categorii minoritare cu sau fara motiv pentru ca vorba aia ''la tati ni-i greu''.
Anonim spunea...
Eu nu inteleg de ce crezi tu ca sabotezi ordinea capitalista? de ce crezi ca esti anarhist si implicit impotriva globalizarii? cand de fapt prin toleranta asta dusa la extrem, exista se pare o extrema si aici si tu o atingi, nu faci altceva decat sa le dai apa la moara. Sa traim cu totii ca o familie fericita, tigan, roman, neamt, sudanez... tine-o tot asa si o sa te vedem in primul guvern al noii ordini mondiale. Sa fii sanatos in rest!
ipo spunea...
Il parafrazez pe krossfire: Ypou're trolling (fara succes) right?
E tare interpretarea ta, dar ar fi mai interesant sa te documentezi cum te stiu, serios, pe trupe gen Azur, Albatros and stuff. Era o paine de mancat!
fanel spunea...
oricum e cu final fericit....un tigan la parnaie :))=)).
lasand gluma la o parte daca nu-i educam pe astia(cu paru, cu amprenta cu orice) s-ar putea sa ne strice pe ei pe noi. Singura sansa e sa le scurtcircuitam temele manelistice cu unele educative.
marinelas2002 spunea...
Nicio legatura cu postarea, dar...
Trebuie sa-mi las amprenta trecerii...Cautand informatii despre Cezar Boliac tocmai am cumparat "Despre literatura" am dat de blogul tau de care sunt incantata...:)!