sâmbătă, 26 decembrie 2009

Cum am făcut prima mea chiftea vegetariană cu soia

Azi am încercat (şi în final reuşit) să fac o chestie destul de complicată. Anume să gătesc chiftele din soia.

De fapt, din texturat de soia. N-am văzut pe la noi seminţe sau făina de soia. Probabil sunt la magazinele bio, unde costă de te rupe.

Să fim înţeleşi de la început: Aceasta nu e o reţetă.

Aceasta e o epopee.


Fiindcă eu n-am mai făcut vreodată chiftele. Vegetariene sau altfel.

Am folosit 3 pungi de texturat, adică 300 de grame; 2 cartofi mari (cred aveau împreună peste 600 de grame), un morcov mare, ouă (3+2, explic imediat :(((( ), ceapă (două).

Iar reţeta (în linii generale) am luat-o de pe un ambalaj de texturat.

Am fiert întâi texturatul, împreună cu o ceapă (din principiu), vegeta, nişte legume deshidratate (erau prin zonă). 20-30 de minute să zicem.

Între timp am curăţat un cartof şi am început să-l dau pe răzătoare. Dar în reţetă nu scria pe care parte a răzătorii... Aşa că o jumătate l-am dat pe mare şi cealaltă pe mai mic.

Tot pe mare am dat şi morcovul.

Cred că trebuia pe mic.

Am tăiat cele două cepe mărunt şi le-am adăugat şi pe ele.

După ce s-a fiert texturatul de soia, l-am spalat în apă rece şi l-am pus la stors. Scurs. Undeva p-acolo.

Şi s-a scurs... credeam eu. Experienţa (de acum, nu atunci când găteam) e că nu l-am lăsat să se scurgă suficient.

Bun. Îl iau, îl arunc peste leguminoasele rase şi tăiate, bag şi 3 ouă. Fiţi atenţi la ouă, că va fi o problemă.

E timpul pentru condimente: pentru carnea de porc şi niţică vegeta.

Şi frământ.

Amestec.

Omogenizez.

Rezultatul e ceva oarecum asemănător cu o pastă de chiftele... dar nu chiar. E apos. Foarte apos. Hm, nu-i bine.

Mai adaug un cartof. Ras mărunt.

Nimic.

Încerc să prăjesc. Chifteaua n-are consistenţă. Se descompune grosier prin uleiul încins (prea încins).

Ok.

Nu mă panichez. Sunt un bărbat puternic şi inteligent. Am idei: Ce-ar fi să trec chestia aia prin maşina de tocat? Ar fi bine.

Iau chestia aia şi, storcând-o înaine (e apoasă, serios), o toc. Oh, cum o toc mărunt.

Şi este bine. În sfârşit e o pastă clar asemănătoare cu ce-am văzut la papa când făcea chiftele (cu carne şi cu foarte mult demult).

Aici mă opresc şi am următorul raţionament: pasta mai are nevoie de două ouă (altele nu mai aveam în casă), fiindcă storcând-o, s-au dus alea trei de mai înainte.

Cam dubios, dar au ajutat, pasta devenind şi mai închegată şi firmă.


După care lucrurile au devenit simple: în ulei, un ulei cald, focul l-am lăsat la medium mic. Lăsam chifteaua să prindă o crustă, după care o întorceam. Şi tot aşa. Nu le-am mai trecut prin făină (n-aveam prin casă), dar au ieşit.


Prima (deci prima prima) mea chiftea vegetariană:



subvertingcapitalism geo atreides drawings


Şi toate chiftelele gătite, au ieşit vreo 14:


subvertingcapitalism geo atreides drawings


...plus punga asta de deşeuri organice. Are vreun kil jumate, două.


subvertingcapitalism geo atreides drawings

Ştiaţi că "aproape 79% din deseuri sunt reprezentate de dese­urile menajere si asimilabile, din care aproximativ 45% le reprezinta deseurile biodegradabile" [Sursa].

Dacă am strânge resturile biodegrabile şi le-am composta am reduce cu aproape cantitatea de gunoi! (urban producem 18960 tone gunoi pe zi, din art. citat).

Da, ştiu că n-am unde să duc punga aia şi tot la ghenă ajunge, dar dacă am colecta toţi selectiv aş avea unde s-o duc. Ba chiar cu niţic efort am ajunge la zero-waste stream.

În fine.


Lecţii învăţate: cartofi prin răzătoarea mică, totul prin maşină, după care adăugate ouălele.

Lucruri de pus data viitoare: verdeaţă.

Lucruri de gândit până data viitoare: e posibil să fie făcute fără ouă? Vegan adică.

Lucruri de încercat: hamburgeri (pasta prăjită pe plită, nu în ulei).


Sunt foarte mulţumit de cum au ieşit; datorită condimentelor, au avut gust 99% (adică practic acelaşi) cu o chiftelele făcută din carne.

Poftă bună!


G.

8 comentarii:

iyli spunea...
musai ceva patrunjel sau marar data viitoare si sa chemi pe cineva sa le guste,sa vdm daca sunt reale.
Cougar spunea...
"Sunt foarte mulţumit de cum au ieşit; datorită condimentelor, au avut gust 99% (adică practic acelaşi) cu o chiftelele făcută din carne."

mă rog, fiecare-şi dresează senzaţiile cum poate. (ca să nu mai zic că e mult mai simplu să faci chiftele adevărate decât să treci prin chinurile astea.)

da', mai vorbirăm noi despre asta, şi am rămas cu aceleaşi concluzii: fiecăruia cum îi e bine la psihic!

sărbători fericite, gen.
borderliner spunea...
De fapt, daca au oo nu sunt chiar vegetariene, ovo-vegetariene mai degraba. Puteai renunta la oo si sa dai cartofii pe razatoarea cu zimti (ies ca o pasta) si sa mai pui niste faina in compozitie (acelasi sistem ca la tocini) si apoi prajesti. But anyway, ceea ce ai facut e real home cooking, so chapeau! Si pofta buna, desigur!
Bogdan spunea...
nu mai da pe răzătoare :) direct prin mașina de tocat carne. la cartof, morcov, ceapă, adaugă boabe de soia fierte (găsești în orice real/metro/kaufland/carrefour/ouchan la preț mic), 2 căței de usturoi, pătrunjel, mărar, făină, 2 ouă șiii the secret 2 felii de pâine înmuiată în apă (pâine veche, întărită). toată treaba asta prăjită e awesome. trust me, vegetarian (ovo lacto) de 9 ani jumate :) bucătar de ocazie de vreo 3.
Anonim spunea...
Fara oua poate merge daca pui faina in compozitie. De preferat integrala :)
green spunea...
psssst...ouaLE:D:D
excelenta ideea cu "compostarea" deseurilor; ar merita o campanie la nivel inalt. Dar cine sa o faca:(
Gia spunea...
Da, si eu am mancat chiftele vegetariene, ardei umpluti vegetarieni, sarmale vegetariene etc etc...si multa soia. Ma rog, asta si fiindca sunt vegetariana. Da' la un moment dat iti dai seama ca legumele potrivite si condimentele potrivite duc la acelasi gust. Conteaza doar atitudinea.

Unchiu'meo era cu reactia de "lasa-ma in pace cu prostiile astea, eu nu mananc soia. nu seamana deloc cu carnea". I-a facut matusa-mea tocanita fara sa-i zica ca e soia si nu carne si nu si-a dat seama. Ba chiar s-a mirat ca-i mai buna ca de obicei:))
dizidentul verde spunea...
buna,felicitari pentru ori ce activitate vegana!Tin sa complectez cu urmatoarele:soia este folosita de 4000 de ani de catre chinezi.Daca soia ar produce:"sterilitate ,impotenta"asa cum se afirma total gresit:atunci..chinezii ar fi cam rari...Soia BIO nemodificata genetic contine :fitoestrogeni si nu estrogeni hormonii de care se vorbeste.Fito estrogenii sunt:anti cancer si fac bine organismului.Soia contine proteine de inalta calitate.Soia cumparata de la piata de la producatori e cea mai buna:se recunoasta cum ca e bio prin urmatorul mod:fiecare boaba de soia are un punct negru pe ea.De acolo se poate face:lapte,branza de soia.Nu in ultimul rand:soia face parte si din meniul cainilor vegani.Da:exista asa ceva..pentru unii incredibil dar stiinta arata adevarul,in cele ce va urma.Ca hrana vegana pentru caini recomand:texturatul de soia din carefour cu punga portocalie,si care provina din India sau Serbia-restul produse romanesti sunt dobioase:codexul alimentar deci:nu am nevoie..Toti cainii vegani sau vegetarieni OBLIGATORIU trebuie sa faca niste cure non stop de:ceai,suc,sau:tablete -de incredere-de:merisoare.Asta este :lege.acum video,pentru cei care sunt interesati,fie ca aveti sau nu caini dar:viitorul este vegan,si trebuie sa fim informati :
http://www.youtube.com/watch?v=qQPTDcmAOPY

http://www.google.ro/#hl=ro&source=hp&biw=1024&bih=581&q=vegan+dog+food+&aq=f&aqi=&aql=&oq=&fp=1e1e067343ff4fa7

Si ca totul sa fie complect,sa nu creada lumea ca veganii sunt "niste slabanogi/ge amarati/te"arat niste siteuri cu vegani/ne:tari ca bivolul:

http://www.veganbodybuilding.com/?page=bio_ryan

http://www.veganstrength.org/profiles/

http://www.easyvegetarian.net/fitness.html

In final,intrebare pentru proprietarul/ra blogului:pagina pe facebook?Eu am doua activez acolo.