joi, 14 ianuarie 2010

Răspuns fugar unui post despre căsătoriile gay

Am câteva puncte sensibile care, abordate cu prostie, ură şi intoleranţă, mă înfurie imediat. Se lasă cu înjurături ("cretin"), ignore, unfollow, block.

Ceea ce, trebuie să recunoaşteţi e de foarte mult bun-simţ: Nu stai la discuţii cu proştii. N-am răbdarea necesară şi îmi pare sincer rău pentru asta.

Se ştiu aceste sensibilităţi ale mele: respectul faţă de celălalt (în speţă: drepturile minorităţilor etnice şi sexuale), libertatea proprie (consumul de substante toxice, suicidul şi prostituţia), respectul faţă de natură şi încă multe altele, gravitând în jurul ideilor de libertate şi respect.

Din când în când însă, se întâmplă să găsesc (sau să inspir) posturi la care răspund... aş zice aproape cu bucurie, deşi, în mod cert, ideile prezentate acolo mă amuză, în cel mai bun caz (prin naivitatea lor), sau îmi repugnă în cel mai rău.

Un asemenea post este acesta, scris de @andreea_janina. Opriţi-vă aici şi citiţi-l, că nu e rău (laud cam mult, dar când eşti obişnuit cu dobitoci gen arhi sau visurât...).


Andreea susţine câteva lucruri:

0. Biblia defineşte ce este normal.

1. ...iar căsătoria între homosexuali e anormală.

2. Dacă o legalizăm, şi alte comportamente vor fi considerate normale.

3. Copiii vor fi afectaţi negativ (deşi acest punct e mai neclar).

4. Avem nevoie de reguli, pentru a nu-i afecta pe ceilalţi

5. Una din aceste reguli, stabilite de societate (sau de majoritatea ei), este că oamenii sunt deranjaţi de căsătoria între homosexuali.


Sper că am extras esenţialul şi că n-am înţeles prost ceva.

Toate aceste puncte le aud frecvent (într-o formă sau alta), când vine vorba de căsătoriile gay. De aceea am şi ales să răspund postului Andreei.

Să le luăm pe rând.

0. Biblia este deosebit de fantezistă când vine vorba de prescris lucruri: interzice lucrul sâmbăta, să nu mănânci porc, grăsime, sânge, fructe de mare, să nu te tatuezi, sclavia e instituţie ce trebuie respectată, tinerele virgine pot fi considerate pradă de război, femeile n-au voie să aibă autoritate sau să înveţe bărbaţii, etc [Sursa].

Şi, bineînţeles, homosexualii să fie linşaţi.

Când alegi Biblia ca referinţă şi ghid moral, o să descoperi, la o citire mai atentă, că e plină de chestii ca cele citate mai sus. Iar problema este că nu poţi să alegi ce-ţi convine: Tot ce-i acolo e cuvântului Domnului, reconfirmat până şi de Iisus (Matei 5:17-19) şi, bănuiesc eu, tot ce-a prescris Dumnezeu trebuie respectat exact cum a fost prescris. Pe de altă parte, dacă alegi, atunci după ce criterii o faci? De ce să alegi un verset din Ecleziast ce spune că dragostea e între bărbat şi femeie şi să-l ignori pe acelea care zice să linşezi homosexualii?

Mi s-ar părea corect, în cazul în care alegi ce vrei din Biblie, să nu o foloseşti ca autoritate morală -- e ca şi cum ai spune că eşti tovarăşul lui Fane Spoitoru fiindcă blocul tău e pe aceeaşi stradă cu vila lui. Nu, e doar o coincidenţă că împărţiţi aceeaşi stradă... sau, în cazul Bibliei, câteva percepte, principii, legi.


Bun. Mai departe:


oficializarea casatoriei intre gay poate avea un impact moral negativ asupra umanitatii. Ca azi legalizam casatoria intre persoane de acelasi sex, maine legalizam marijuana, ca oricum nu e mare lucru, cu indulgenta, ii mai lasam si sa traga pe nas si poate intr-o zi, va fi absolut normal sa-ti dea cineva in cap pe strada, ca sa-ti fure poseta.
[...]
Mi-e teama de consecintele si de impactul pe care il poate avea asupra dezvoltarii psihicului uman, astfel incat derogarea de la niste reguli sociale si morale, ar putea conduce la o “mutatie” a psihicului si a conduitei omului.


Altă versiune, mai brutală, a argumentului e cel cu pedofilia şi zoofilia ("Întâi homosexualii, după care pedofilii şi zoofilii!!!1").

În logică acesta e un sofism, numit "al pantei alunecoase": dacă se întâmplă A, atunci sigur va urma B şi C şi D până la dezastrul final., aşadar, trebuie interzis A.

E posibil ca acest lanţ de evenimente să se întâmple, iar argumentul să fie valid, dar e nevoie ca acest lucru să fie stabilit factual. Adică pe teren.

Ne putem uita la ţări unde căsătoria între homosexuali are acelaşi status legal ca şi cea dintre hetereosexuali şi putem cerceta consecinţele sociale ale acestui act. Aceste ţări sunt: Olanda, Belgia, Canada, Spania, Norvegia, Suedia şi Africa de Sud (care e o surpriză pentru mine, una extrem de plăcută, de altfel; altă surpriză este Albania, care pregăteşte legalizarea).

Avem astfel câteva ţări cu culturi foarte diferite (şi foarte asemănătoare) între ele : nimic mai uşor ca un sociolog să studieze şi să scrie studii despre ce s-a întâmplat după legalizare.

Studii pe care le promit altă dată, însă (în caz că le găsesc). Dar nu pare să fi sosit apocalipsa nici în Canada, nici în Africa de Sud, nici în celălalte.


3. Copiii

Copiii vor fi bine mersi. Citiţi pe wikipedia ce părinţi minunaţi sunt homosexualii. Citiţi acolo fragmentul dintr-o declaraţie comună, susţinută în faţă instanţei, de către The American Psychological Association, American Psychiatric Association şi National Association of Social Workers. Citiţi un studiu de American Academy of Pediatrics, care spune că "Peste 25 de ani de studii au demonstrat că nu există nici o relaţie între orientarea sexuală a părinţiilor şi înclinaţiile (adjustment) emoţionale, psihosociale şi behaviorale ale copiiilor".

Dar, spune Andreea: "Nu vreau sa vina copilul meu acasa si sa ma intrebe de ce mama colegului de banca este barbat."

La asta, recunosc, nu ştiu ce să răspund (şi am mai auzit-o de foarte multe ori). Doar că e puţin caraghios să nu laşi doi oameni să se căsătorească fiindcă nu poţi explica ceva propriului tău copil, pe care îl creşti cu mânuţa ta.


4. Reguli


De ce sa respectam regului? Pentru ca fara ele ar fi haos. Pentru ca nerespectandu-le, poti incalca drepturi si principii ale altor oameni. Pentru ca libertatea ta nu poate fi nelimitata, iar limita exista acolo unde aduci atingere semenilor tai. Si daca semenii tai au stabilit de comun acord ca ii deranjeaza ca tu sa faci un anumit lucru, trebuie sa respecti asta, pentru ca nici tie nu-ti convine cand semenii tai iti aduc atingere prin libertatile lor.


Ca anarhist sunt absolut de acord cu paragraful de mai sus...

...în afară de partea cu "semenii tai au stabilit de comun acord ca ii deranjeaza".

Aici avem o problemă.

Odată, demult, semenii mei au stabilit, de comun acord că sclavia este ok din punct de vedere moral şi că pogromurile sau programele eugenice sunt, de asemenea ok. Şi încă multe alte orori de felul acesta.

Eu cred în altceva. Cred că regulile nu se găsesc în Biblie sau în ceea ce se întâmplă să creadă o majoritate la un moment dat. Cred că există anumite drepturi absolute, independente de ceea ce gândeşte o societate, o cultură sau alta. Sunt acele drepturi (reguli, dacă vreţi) care ne definesc ca oameni, nu animale. Cred că încă le căutăm, că în mare le-am găsit, şi că Declaraţia Universală a Drepturilor Omului le aproximează cel mai bine până acum.


N-am trecut în detaliu peste tot postul Andreei. Nu asta era intenţia mea. Am discutat doar ideile generale, idei comune la oponenţii căsătoriile gay; din motive de spaţiu şi atenţie n-am insistat pe răspunsurile mele. Dar, în viitor, promit să mă ocup mai în amănunt de probleme ridicate aici, căci mai e mult de spus.


G.

4 comentarii:

Andreea Antonescu spunea...
Sweety, in blogul meu nu era vorba despre niciun fel de minoritate. Ci despre o situatie sociala care poate deveni periculoasa. As fi putut sa folosesc fix aceleasi cuvinte scriind despre clonarea fiintelor umane.
Ceea ce era esential in textul meu, sta chiar la inceputul acestuia, respectiv faptul ca, teoretic, nu am nimic impotriva casatoriilor intre gay, atata timp cat situatia asta nu ma prejudiciaza in vreun fel, urmand ca, pana la sfarsitul textului, sa explic de ce cred eu ca, practic, societatea ar putea fi afectata de o astfel de imprejurare.
Esti complet subiectiv in aprecierile legate de Biblie. Este adevarat ca lucrarea este de stricta interpretare, insa Biblia nu se rezuma la ceea ce ai enumerat tu mai sus. Ai sesizat, insa, un lucru corect. Din Biblie reiese ca sambata este ziua sfanta si nu duminica, asa cum cred crestinii. "Am pus un semn intre mine si voi: sambetele mele", a zis Dumnezeu. Dar asta este un aspect neimportant.
Trebuie sa intelegi ca eu si alte sute de milioane de oameni suntem crestini si am ales sa credem in Dumnezeu si in mantuirea noastra prin Isus Cristos. Eu nu sunt agnostica. Eu nu stau sa discut Biblia, nu caut dovezi. Eu am avut dovezi, eu l-am cunoscut pe Dumnezeu. Drept urmare, aceasta credinta nu-mi ofera variante. Nu aleg ce sa cred sau ce sa nu cred. Pentru ca in momentul in care stau sa ma gandesc si sa-mi pun intrebari, nu mai sunt un om credincios.
Am si spus ca o sa las la o parte legendele din Biblie care au fost scrise din diverse motive si nu sunt tocmai cuvantul lui Dumnezeu. Esentialul se gaseste in Ecleziastul si in cele 10 porunci. restul...sunt variatiuni pe aceeasi tema.
Ceea ce ma deranjeaza este ca tu faci exact ce le ceri altora sa nu faca. Respectiv, nu respecti ceea ce este contrar opiniilor tale. De exemplu, spui tu pe twitter ca religia e prostie. Asta cam de unde vine? Si ce argumente ai tu sa-mi spui mie ca sunt o proasta pentru ca am ales sa cred?
Asa cum tu ai opiniile tale, referitor la viata, minoritati sexuale, casatorie intre gay etc, asa le am si eu. Si ghici ce? Nu exista adevar suprem. Vorbele tale sau ale mele nu vor fi niciodata postulate, pentru ca sunt doar niste opinii. Iar daca vrei sa-ti fie respectate parerile, fa bine si respecta-le si tu pe ale altora.
In fine, nu ai facut o apreciere corecta in ceea ce priveste expresia mea "ceea ce ii deranjeaza pe semenii tai", dand exemplul cu sclavia. Instaurarea sclaviei, nu este o forma a "ceea ce ii deranjeaza pe semenii tai". Dimpotriva, instaurarea sclaviei este incalcarea drepturilor si libertatilor oamenilor, fiindu-le grav prejudiciata integritatea fizica si corporala. Iar eu exact despre asta vorbeam: n-au decat sa legalizeze casatoria intre persoane de acelasi sex, atata timp cat societatea nu va fi afectata in vreun fel. Asta era esentialul!
Gia spunea...
Eu sunt si am fost mereu credincioasa, recunosc. Nu deosebit de religioasa si clar cu razvratirile mele (inclusiv pe plan sexual), dar credincioasa. Asta ca sa se inteleaga de unde vin.

Acum va spun doar ce se vede din afara din discutia asta a voastra: Geo are argumente mai bune pentru legalizarea casatoriei intre homosexuali. Tu, Andreea, ai argumente mai bune in ceea ce priveste ceea ce as putea numi "discriminarea" fenomenului religios.

Referitor la articolul Andreei: Biblia are inca multe "scenarii" cu care chiar mie imi e greu sa ma impac, pentru ca nu le gasesc neaparat justificarea. Parca era "da-i Cezarului (se poate citi societatii) ce-i al Cezarului si lui Dumnezeu ce-i al lui Dumnezeu". Eu in asta vad o dicotomie destul de clara intre nevoile societatii si cele ale credintei, atunci cand o divergenta exista intre astea doua. Extrapolarile pana la crima, viol, furt sunt un pic aiurea fiindca exista atat norme legislative cat si religioase care interzic chestia asta. E un fel de argument asemanator cu gluma aia: "Nu fuma iarba pentru ca heroina ucide!"

Unui bun crestin, din cate imi amintesc, i se cere sa fie rabdator si tolerant cu ceilalti si cu drepturile lor. Sigur, el poate (conform acestui crez) sa le sugereze schimbarea (fiindca pana la urma e vorba de constiinta crestineasca, pe care nu o poti condamna), dar nu sa il defaimeze, ponegreasca, nu sa ii incalce drepturile, nu sa ii fure dreptul la fericire daca el de bunavoie renunta la respectarea unor norme in care nu crede si nu are rost sa incerce un fel de "mantuire cu forta"

Parerea mea este ca fenomenul homosexualitatii si legalizarea casatoriilor homosexuale oricum nu se influenteaza reciproc. Daca se vor legaliza, nu inseamna ca vor fi mai multe sau mai putine cupluri homosexuale. Adevarata problema sociala si juridica vine insa din dreptul lor de a adopta copii. Si aici, total obiectiv, nu pot sa ignor finalitatea: e mai bine sa existe mai multi copii orfani, la limita mizeriei, doar fiindca posibilii parinti sunt homosexuali? Daca e sa o iau asa, ar trebui interzise si unele casatorii intre heterosexuali total bolnavi care nu fac decat sa le provoace sechele copiilor prin faptul ca raman impreuna. Da, casatoria in sine ma face putin sceptica. Dar experienta proprie imi spune ca, intr-o realitate in care multi homosexuali pe care i-am cunoscut au fost mult mai toleranti, deschisi si care m-au sustinut enorm, as prefera ca daca patesc ceva copilul meu sa ramana cu cineva ca ei decat cu un alt cuplu. Pana la urma, legalizarea casatoriei nu face decat sa institutionalizeze o chestie care oricum exista si deci, acei copii, pana atunci orfani, ar primi cadrul legislativ, financiar de care au nevoie cu adevarat si pe care ei insisi l-ar alege in defavoarea unor scuze psihanalitice prea mult mediatizate. Ei insisi ar spune cand ar creste mari: bine ca am ales o familie, atunci cand puteam sa nu am una si deci am primit o sansa reala la fericire. A, si sa nu uitam, multa bunatate.
In concluzie, nu cred ca exista un acord social asupra acestui lucru intre "semeni", asa cum nu exista nici in alte probleme mult disputate: legalizarea ierbii, prostitutiei etc etc

Cred ca e bine ca atunci cand suntem crestini sa ne limitam la asta fara sa devenim intoleranti cu altii, atunci cand stim ca acestia nu ne vor asculta oricum si ca finalitatea intolerantei noastre e mult mai putin grozava decat a tolerantei lor.

Scuze ca am scris atat. E doar o opinie si nu o ofensa la adresa nimanui. Numai bine!
Fen spunea...
@Andreea: Dar asta este un aspect neimportant.

Cine decide ce e un aspect important sau neimportant in biblie?

Apropo, this si the best answer la "gayii nu sunt ok ca biblia spune ca nu-s": http://www.humanistsofutah.org/2002/WhyCantIOwnACanadian_10-02.html
Anonim spunea...
@Andreea Antonescu:
Daca tu faci o afirmatie si eu spun ca e o prostie si am argumentele mele ( care aici exista ) nu inseamna ca nu te respect.
Cate vreme am argumente ( ce pot fi combatute sau nu ) inseamna ca nu e o afirmatie gratuita.
Pe lumea asta exista si oameni prosti. Daca iti spun tie ca esti proasta DAR am si argumente inseamna ca te si respect.