joi, 4 februarie 2010

Cum să fii o rotiţă în sistem

Poţi fii o rotiţă în sistem în mai multe feluri. Azi despre un fel mai subtil.


Manafu (pe care ca om îl iubesc, îl admir şi îl respect) a iniţiat, la fel ca anul trecut, RoTwitterSurvey.

Manafu* este advertiser. Care lucrează în domeniul aceasta mirific al convingerii oamenilor să cumpere chestii pe care nu le vor.

Nu trebuie să ai IQ-ul în trei cifre ca să-ţi dai seama care e problema: RoTwitterSurvey va strânge o mulţime de date foarte valoroase pentru marketing (de exemplu: pentru ce folosesti Twitter, cum iti promovezi contul de Twitter, domeniul de activitate).

Şi toate vor fi asociate unui cont de twitter.

Fiindcă nu e un survey anonim. Nu. E cu nume, vârstă, sex, tot. Mă mir că n-au cerut CNP-ul (sunt convins că mulţi l-ar da).


În tot survey-ul nu se spune nimic de confidenţialitatea datelor -- asta înseamnă că Manafu, dacă vrea, poate să vândă spreadsheetul cu toate aceste date personale cui vrea el. Şi credeţi-mă, se vor găsi destui cumpărători.

Şi chiar dacă ar fi confidenţial şi anonim -- de ce ai vrea să ajuţi băieţii de la marketing cu targetarea? E ca şi cum ai cumpăra unui sniper o lunetă mai bună. În cazul de faţă glonţul nu o să te omoare, sigur, dar...

Dar:

* vei contribui la profitul cuiva (dar e ok dacă îţi place să munceşti pentru altul pe gratis)

* vei susţine în continuare la sistemul capitalisto-consumerist (într-o mică măsura, dar fiecare rotiţă contează)

* vei contribui la transformarea Twitterului într-o platformă de marketing (şi cui nu-i place să fie agasat tot timpul de salespersons)

* vei împărtăşi date confidenţiale (dar e ok dacă îţi place să te torni singur la neo-securitatea capitalistă -- toţi avem un dosar)


Aşadar. Trebuie să alegi, mister Anderson. Alegi pastila roşie şi raportezi survey-ul la google pentru încălcarea confidenţialităţii (sau nu-l completezi) sau alegi pastila albastră şi existenţa somnambulică de dronă consumeristă.

Time to make a choice.


*Manafu -- blogger activ, organizator de evenimente b2b, a lansat agentia de comunicare online Prodigy°, activeaza ca social media strategist.

Later Edit: Manafu a precizat că datele nu vor fi comercializate ulterior şi că el nu este advertiser (ci "organizator şi om implicat in social media"). Vezi commenturile sale mai jos.


G.

41 comentarii:

CST-Link spunea...
Ideea mi se pare corecta. Sunt gata s-o sustin. Dar, iertata-mi fie observatia: de unde stiu ca formularul de raportare e dedicat, intr-adevar, acelui sondaj? Cu alte cuvinte, imi ceri sa am incredere mai degraba in dumneata decat in Manafu (ori altcineva)... which is not cool. :-)

Cred ca poti face un pic mai transparenta mini-campania asta, macar din punctul de vedere amintit mai sus. Dar asta ar insemna sa publici adresa chestionarului si sa-i indrumi pe oameni catre report abuse, si -- banuiesc -- ti-e teama ca-i vei face astfel reclama gratuita RoTwitter Survey-ului. Asta inseamna ca nu ai incredere in cititorii tai... which is not cool. :-)

In rest... it's cool! :-)
Geo Atreides spunea...
Of.
What to do, what to do... :P

https://spreadsheets.google.com/viewform?formkey=dENjekZ4WWl2RTNUcXpyZlZWYWtxUUE6MA

;;)
Si am incredere in cititorii mei, sa stii :((((
G.
CST-Link spunea...
Ai facut ceea ce trebuie, dupa mintea mea. :-)

Ai cel putin inca un raport abuz. I'm word-of-mouthing this, thanks.
WTF spunea...
Geo ai dreptate si e evident. Meriti sa te pomenesc intr-un tweet
puttycat spunea...
Nu-mi place să recunosc, dar uneori gândeşti bine. Thumbs up.

Raportat.
Anonim spunea...
Pentru ca si eu lucrez in advertising si va vand la toti ceea ce (nu) vreti sa inghititi, voi alege sa completez. Si va indemn si pe voi sa faceti la fel, pentru ca pe pielea voastra traim, nu?
Anonim spunea...
@puttycat: same stupid attitude like "fuck the system".. That attitude sells WELL :)
puttycat spunea...
Nu, domnule anonim, nu-s de acord cu atitudinile anti doar de dragul de a fi anti. De data asta, Geo are dreptate.

Bine, la asta se adaugă şi antipatia mea faţă de marele guru online şi organizator de conferinţe care e epic fail la înfăţişare, elocvenţă şi discurs în ansamblu. Nici măcar personalitatea nu-l salvează, pentru că lipseşte cu desăvârşire. Încă mă uimeşte de ce nu stă undeva pitit la un birou şi scrie.. sau ce naiba o fi făcând el mai bine. Trăim într-o lume de-andoaselea, am mai zis-o - o lume în care nimeni nu mai ştie unde îi este locul.
Anonim spunea...
Lol, putty, I hate manafu too. Manafu e doar o trompeta.. Vorbeste mult si-atat.
Dar de-aici pana la blue pill and red pill e cale lunga.
Bine, tu esti si tinerica, ai scuza asta.. Dar Geo n-o are.
Cristian spunea...
@geo

as vrea sa spun si eu cateva lucruri despre Survey si sa fac cateva observatii fata de nominalizarea mea in articol.

cred ca e o idee foarte buna sa adauga o explicatie legata de folosirea datelor. e intotdeauna utila.

apoi nu sunt sigur, dar cred ca nu am solicitat date care intra sub umbrela "date cu caracter personal", adica nu am cerut: nume prenume, cnp si adresa fizica. dar o sa intreb.

as vrea sa te asigur ca obiectul acestui sondaj nu este comercializarea sa ulterioara.

asa cum am facut si cu alte sondaje, voi publica acele date generale si in niciun caz cele care ar identifica respondentii.

in rest, imi permit sa corectez asocierea mea cu ideea de advertiser. acest rol il au companiile care investesc in reclama.

ai participat la green conference, nu? am aratat acolo ce fac eu ca organizator si ca om implicat in social media.
Geo Atreides spunea...
@CST-Link thanks, man!

@WTF *geo takes a bow*

@puttycat @anonim no manafu bashing, please. Postul acesta e despre cei care se arunca cu capul inainte in piscina fara sa-si puna intrebari (sau completeaza aiurea surveyuri pe net).
Manafu doar isi face meseria (prea bine, daca ma intrebi pe mine).

@manafu In primul rand as vrea sa repet inca o data ca sper ca nu ai luat-o personal. Si nu e chiar vorba de tine, ci de toata industria asta a marketingului.

Sigur, n-ai cerut nume, cnp, etc. Dar legi de un cont de twitter o multime de informatii -- in sine asta e o chestie foarte importanta.

Sunt sigur ca nu vei comercializa datele; dar probabil le vei folosi in firma de strategie media (prodigy? have i got that right?). Inseamna ca vei scoate profit de pe urma lor. Sau daca nu acolo, sigur undeva. E gresit a face profit astfel? Nu; dar sa stie si cei care completeaza surveyul. E gresit a face marketing*? ... ...
Din nou, nimic personal -- e doar razboiul meu cu industria marketingului*.

*marketing -- nu stiu cum sa-i zic altfel. E vorba de toata industria axata pe convins oameni sa cumpere ce n-au nevoie


Am sa edit postul pentru a include si precizarile tale.

G.
puttycat spunea...
@Geo: Îmi pare bine că-ţi susţii ideile şi după ce apare omu' şi bagă câteva abureli. Tipic. Nu cumva să ne certăm cu cineva, tz tz.

Cât despre ”bashing”, îmi exprimam opinia despre domnul social media bullshitter or whatever these parasitic people do. Dacă te deranjează aşa de tare, poţi să-mi ştergi comentariile, e tarlaua ta.

Nu-nţeleg sensul unei astfel de postări nervoase dacă nervii îţi dispar imediat cum întrezăreşti posibilitatea unei antipatii. Sunt sigură că toţi revoluţionarii s-au gândit de 10 ori la sentimentele celorlalţi, la relaţii şi la bunul simţ desăvârşit pe care ar trebui să-l emane orice acţiune a lor.

Eşti conştient că ţi-a fost demontat (şi asta superficial) doar un sfert din idee, nu?

Mă rog. E postul tău, pui câte şi ce editări vrei tu.

Cât despre ”n-o lua personal”.. hai să lăsăm ipocriziile. De fiecare dată când incriminezi pe cineva dintr-o anumită breaslă şi îl dai de exemplu negativ pentru un fenomen mai larg, E personal.
Geo Atreides spunea...
@puttycat Nu fii rea. Stii ca nu ma dau in laturi de a ma certa la modul personal cu cineva -- daca acel cienva e un om rau. Manafu, din intamplare, nu e.

Nu sunt Marat (desi poate ar trebui). Nici criminalul de Guevara (desi poate ar trebui). Doar faptul ca cineva este pe baricada opusa nu-l face un demon sau o non-persoana.
Sigur, unii oameni sunt rai si prosti si pentru asta merita sa fie dispretuiti -- dar, slava domnului, nu toti sunt asa. Si calitatea de marketer/advertiser nu te face, in mod automat, rau si prost.

Si da, pot sa fiu de acord ca, luati in bulk, marketing people are parasitic si fac lucruri rele. Individual insa, fiecare caz e special.
E ca in termodinamica: un gaz poate sa aiba o temperatura de 10 grade, insa exista particule individuale cu energii mai mari decat cele corespunzatoare celei de 10 grade.
Ca aceste particule energetice vor fi franate de celelalte mai putin energetice (sau de peretii vasului) e alta problema.

E interesant conceptul de little eichmann. Asta apropo de nu stiu ce exact. Pare relevant discutiei :)

Dar ai dreptate referitor la ipocrizie si la datul ca exemplu. Aici a fost o greseala a mea, trebuia sa-mi formulez postul astfel. NU vroiam sa iasa in evidenta Manafu, nu el era problema aici.
Insa chiar asa, chiar daca l-as fi mentionat doar in treacat, o data sa zicem, ca autorul survey-ului, your point ca: "[cand] îl dai de exemplu negativ pentru un fenomen mai larg, e personal" ramane.
Si este personal! Poti fi o persoana foarte ok, insa, si aici ne intoarcem la micutii eichmann, daca contribui la un sistem rau inseamna ca lucrurile nu sunt chiar in ordine.

In fine. Ma opresc aici, deja am scris enorm. Important e ca: diferentele ideologice nu trebuie sa ne orbeasca (daca si celalalt e o persoana ok), un discurs civilizat face cinste ambelor tabere, s-a pus un disclaimer.

Si o multime de oameni (ieri peste 400 :S) s-au gandit ca poate nu e bine sa hraneasca foamea de date a celor din marketing.

G.
puttycat spunea...
Îmbătrâneşti, Geo, îmbătrâneşti. Cred că devii matur&shit. :D

Oricum, se vede influenţa Gramo asupra ta în felul în care dezbaţi, acum îmi dau seama. Sau poate-i citeşti pentru că dezbateţi similar.. Heh.

Mersi pentru răspuns, am observat că n-o faci des. (bad, bad Geo)
ktx spunea...
moar sand (that's what you need)
mihnea spunea...
@Geo: Te felicit pentru idee, ai un sustinator si in mine.
*nu vreau sa fac pe desteptul, darvreau sa iti atrag atentia asupra unei greseli de ortografie: corect este "nu FI rea" :D
zoso spunea...
jenant, roxana, pur si simplu jenant.
puttycat spunea...
zoso draga, iar trollezi?
zoso spunea...
deloc. mi se pare jenant insa modul in care te caci pe tine.
puttycat spunea...
@zoso: Ca de obicei, limbajul iti face cinste.

Nu-i nimic jenant din perspectiva mea, dar ma rog.. intortocheate caile cerebelului zdruncinat pe munte.
zoso spunea...
stiu ca nu ti se pare nimic jenant, si tocmai asta e problema. pana una alta, esti o pustoaica cacacioasa, daca imi permiti exprimarea, care a citit 3 carti si pe exarhu si are impresia ca a descoperit sensul lumii. stiu, urmeaza sa imi spui ca sunt urat si sa mai aduci aminte inca o data ca am cazut pe munte. dupa care eu sa iti aduc aminte ca esti o tânără ratată.

dar asta nu va schimba in nici un fel faptul ca uiti cine esti si de unde ai plecat. nici micile frustrari, specifice varstei de altfel, expuse pe blog nu iti vor aduce ceea ce speri. eventual, fani de calibrul lui geo, dar cata treaba poti sa faci cu ei?

succese in continuare.
puttycat spunea...
Haha, ce suparati suntem. Lasa, macar n-am 30 de ani si sunt de profesie "blogger". :)
puttycat spunea...
Scuze, am uitat cine se cearta pe internet.
"I take it back... unfuck you". Am probleme lunare. Succese si tie!
Someone spunea...
That was fun.
Alexandru` spunea...
În primul rând, ce-i cu acest "raportat"?

În al doilea rând, nu e frumos ce se-ntâmplă acilea. Adică ştiu că zoso-i poartă sâmbetele Roxanei de ani buni şi că Roxana nu prea-nţelege multe din ce se-ntâmplpă cu ea, dar de-aici până la bălăcăreala asta... =)) Îmi pare rău, dar m-a pufnit râsul când am încercat să mediez conflictul. Scuze pentru deranj. Continuaţi, că vă stă bine :).

Geo, acest rotwittersurvey prezintă toate aspectele posibile ale acestei acţiuni, sau se merge pe "ce nu cunoşti, nu te doare"?
puttycat spunea...
Alexandru mamă, na poftim dedicaţie, de la Mărgineanu însuşi:

"Da'-mi iau nevasta, să fie-a mea,
Nu ca tramvaiul, s-o ia cine vrea,
Că este unii dom'ne, care netoţi
Işi ia nevastă bibliotecă pentru toţi."

Mai uşor cu ograda altuia..
Alexandru` spunea...
@putty - Eu, când am zis că nu prea înţelegi multe din ce se-ntîmplă cu tine, mă refeream la faptul că te-a cam luat valul şi ai pierdut controlul - cică se-ntâmplă! Acum, că tu te comporţi precum o caţă şi-mi jigneşti soţia într-un fel aparte, e un argument puternic pentru afirmaţia lui zoso, dar, cu prima ocazie, o sa te pun să-i explici Cristinei faţă-n faţă părerea ta, că ea nu ştie de Mărgineni şi alţi d-ăştia.
puttycat spunea...
Nu mi s-a părut deloc potrivită afirmaţia, te-ai băgat în dorsala calului.

Cât despre Cristina, nici măcar nu o cunosc, ştiu doar ce mi-ai zis tu însuţi despre ea. Sau acum suferim de amnezii?
puttycat spunea...
Ştii tu - se pune chiar dacă eşti acolo. Mă rog, oi fi eu demodată.
Cristina spunea...
De abia astept sa avem noi doua o mica discutie... poate te lamuresc si pe tine cum merge treaba cu demodatul tau si remarcile deplasate la viata personala!

Cristina!
puttycat spunea...
Tztz. Soţul tău a fost deplasat când: 1. S-a luat de mine ampulea (şi nu e prima dată, nu ştiu ce anume îi dă lui impresia că-s fraieră).
2. Mi-a povestit ce mi-a povestit. Lucrurile astea trebuie să rămână în casă.

Casă de piatră, lol.
Geo Atreides spunea...
fetele fetele fetele si baetzii baetzii baetzii ;;).
De ce nu iubim noi intre noi si instead facem scandaluri? Sigur, e amuzant, jolly good fun, dar n-ar fi mai amuzant daca ne-am dezbraca cu totii si am face o orgie mare?
Just sayin'.
G.
Cristina spunea...
1.Nu este doar o impresie.
2.Nu trebuie neaparat sa ramana in casa, daca vorbesti cu un om pe care il consideri cat de cat inzestrat cu creier, dar ma rog...de acum o sa stie sa nu iti mai impartaseasca chestiuni din astea jignitoare pentru statutul tau de demodata si pudibonda.
Alexandru` spunea...
Geo, am face, da' mi-e că ne dă în gât Căcâcea.
Cristina spunea...
Vai, sunt ameninţată de nevasta unui fost pentru că ştiu lucruri pe care mi le-a povestit bărbac'su. Păi se poate?


Nevasta o sa fii tu, cand te-oi marita! Pana una alta eu sunt sotie!
Daca tu te-ai simtit amenintata de faptul ca vreau sa port o discutie cu tine, ai grave probleme de perceptie si orientare. Te comporti ca o pizda proasta, ceea ce am si dedus ca esti.
Auzi la ea ce se lamanteaza pe twitter. Nu ma simt amenintata de ce ti-a spus sotul meu. Nu as avea de ce, dar mi-e scarba de fiinte ca tine, care emit opinii si pareri iesite dintr-o experienta de viata, precum cea pe care o expui pe blogul tau personal.
Stiu ca te crezi incredibil de smechera si de inteligenta, dar news flash...nu prea esti.

Imi cer scuze proprietarului blogului de fata ca am deviat atat de mult de la subiect, dar asta e...fata e insistenta si perseverenta.
The English Opium-Eater spunea...
Ciudat, Cristinico, ciudat. Pentru o "sotie" lasi vaga impresie ca ai trait intr-un centru de reabilitare pentru copii cu nevoi speciale.

Ce vreau sa spun este ca in loc sa spoiesti insulte pe bloguri de anarhisti ai putea sa-i pui botnita "sotului tau". Sau macar sa fie el barbat, nu carpa, si sa isi accepte partea de vina, rezolvand astfel conflictul. Cand el isi dezleaga gurita cu privire la viata ta privata, altii sunt prosti? Esti o profesoara de logica, Cristinico.

"Sotiile" nu flatuleaza (observi ce dragut sunt?) langa tine si isi cer scuze dupa.

Geo, cred ca nu sunt singurul care ar aprecia o curatenie generala printre comment-urile acestui post. Sunt sigur ca si cuplul fulminant ar dori asta. Pana si Flaubert ar spune ca suntem in exces de cuvinte. :)
Cristina spunea...
@romanian shit eater

Tu in ce film esti? Ce doresti? Cum te cheama?
Oricum, nu cu tine am neplaceri si, in plus, ma plictisesti. Totuși, chiar trebuie sa imi explici care e faza cu ghilimelele.
Alexandru` spunea...
@The Romanian Shit Eater - Mă, având în vedere că eu și Roxana am fost împreună, mă gândeam că suntem oameni mari. Se pare că nu suntem și ajungem să ne pierdem timpul cu astfel de activități. Muie vouă, c-am stat să vă dau explicații în loc să mă uit la "American Dad".
Geo Atreides spunea...
Noah, ce v-am zis io? V-am zis sa va iubiti, ca e usor si placut? V-am zis.
Si ce-ati facut voi? Nu v-ati iubit :(((((((
O sa las commenturile, fiindca m-am amuzat (i'm easily amused). De asemenea, fiindca (si sunt convins ca flaubert ar fi de acord), sunt propria lor pedeapsa.
Sper ca cu totii am invatat o lectie azi.
Invitatia la iubit intre noi ramane. Ca alta distractie pana murim n-avem.
G.
krossfire spunea...
Pe langa faptul ca lumea nu prea intelege cum functioneaza advertisingul (including you) bag commentul ca sa-ti raportez ceva mai dubios : Pana sa intru de pe alt PC, eu nu-ti mai vazusem online niciunul din posturile de pe Februarie si Martie.Browserul de-acasa imi arata ca ti-ai luat vacanta de doua luni...

Se vand date Facebook, Twitter , etc si se face asta constant. Cat timp e inclus in EULA pe undeva, e legal. Viziunea cu publicitatea care-ti baga pe gat produse a devenit o gluma a industriei din 70'. Publicitatea nu poate sa te forteze sa cumperi nimic. Cel mult, iti poate creea un mindset pe un anume brand, dar decizia tot la raft o iei. In atare conditii, de ce te-ar deranja atat de tare ca in loc de publicitatea la tampoane, Facebook sa-ti serveasca publicitate la siteuri de e-books ? Publicitate vei inghiti oricum pentru a nu plati anumite servicii in cash.

Nu voi citi restul discutiei pentru ca dezbaterea asta pentru mine s-a oprit in momentul in care am vazut sistemul la lucru si-n alte tari. Pe deasupra, vorbesc din interior => I'm one of Capitalism's satanic offsprings :D
krossfire spunea...
Rahat, am citit restul discutiei. Superb, pur si simplu superb !