luni, 1 februarie 2010

Despre solidaritate

La un post scris de zoso, (despre o grevă) am citit următorul comment:


Ionel, in caz ca traiesti in Franta si nu stii ce e prin tara asta: LA PRIVAT S-AU DAT AFARA PE CAPETE! Ai inteles? Mai urlu o data? In sistemul privat s-a aplicat “economia” asa cum trebuie, pentru ca fiecare business merge spre profit, nu beleste banii bugetului si se face ca ploua. Asa ca ne-am luat suturile in dos multi dintre cei care pana la urma ne-am descurcat, plus o parte care inca stau la “vatra”.

Suntem destui care incercam sa castigam o paine si platim lunar sute de lei la buget, din care vedem mumu. Colac peste pupaza, tampitii astia nasc noi taxe si impozite pentru cei care se incapataneaza sa mai munceasca si sa tina cohortele de bugetari. Cand am ramas noi someri, cand s-au pus noi biruri pe “privati”, nu stiu sa se fi sculat ranza in bugetari sa spuna “HO, fratilor, nu e OK ce faceti cu oamenii astia”.

Asa ca scutiti-ma de solidaritatea voastra. Se intra in rahat? Ghinion. Veti supravietui, asa cum am facut-o si noi. Nu sunteti in stare sa gasiti un job? Incercati, ca se poate. Asa cum am reusit si noi. Ca n-avem 2 perechi de ceva, dar suntem constienti ca trebuie sa fii bun pentru a supravietui. Invatati, specializati-va, gasiti solutii. Nu iesiti la milogeala pe strazi, dupa care ne flituiti cand trebuie sa ne serviti. nu sunteti toti asa? Sunt de acord. Nu stiu cum naiba insa, de cate ori am avut de lucru cu “aparatul”, am primit mereu suturi in dos din partea colegilor vostri din “sistem”.

Nu este placut ce ar trebui sa se intample, de acord. Nu a fost placut nici ce s-a intamplat cu zeci de mii de oameni si anul trecut, cu firme ingenucheate de impozite si rahaturi. Si daca tot ii dati cu solidaritatile voastre comuniste, daca privatii o iau peste tibii de 1 an si ceva, poate ca e cazul ca si “echipa” cealalta sa primeasca macar un sut. Sa fim echitabili, zic.

Parcurgeţi-l foarte atent.

Luaţi notiţe.

Fiindcă este despre România. Este despre ce nu merg lucrurile în România.

Este despre singurătatea de a fi român. Despre meschinul din societatea românească. Despre egoismul, sălbăticia şi indiferenţa semenilor noştri.

Împreună e un arhaism, iar capra vecinului singurul sentiment pentru celălalt. Nu îl percepem pe celălalt ca om, ca egal, ci un competitor, o piedică în calea propriei bunăstări.

Nu ştiu cum s-a ajuns aici. Nu ştiu de ce le doresc răul celorlalţi. Nu ştiu de ce primul lor implus este capra vecinului şi nu să-l ajut.

Dar ştiu că e simptomul unei societăţi bolnave, lipsite de suflet şi, în ultimă instanţă, de viitor.

Ce i-aş putea răspunde lui Dojo? Să-i enumăr de ce o grevă este benefică? De ce ar câştiga şi ea, ca privat, din asta? De ce nu este milogeală?

Nu, nu despre asta e vorba.


Ştiţi ce aş face dacă aş fi Goebbels? Aş trimite postul lui zoso şi acest comentariu, ca memo, în toată administraţia. L-aş prefaţa cu "Vedeţi. lor nu le pasă". După care aş ieşi la TV şi m-aş plânge de salariile mari din administraţie, amintind şi două sau trei salarii de mari directori.

Astfel, v-aş dezbina. Iar dezbinaţi v-aş conduce mult mai uşor.

După cum, de altfel, şi sunteţi.


G.

6 comentarii:

cireasa spunea...
mosule ... am citit comentariul tau si pe zoso.
intr-un fel ai dreptate.

pe de alta insa, poate vii si cu o alternativa la ce se intampla. pentru ca mie chiar nu mi se pare normal sa-mi dardaie curu' cand trec valurile de disponibilizari la mine la firma iar o buna parte din gogii din sistem nu vor sa renunte la malaiul lor.

este usor sa comentezi ca nu e bine ce se intampla. toata lumea o face (inclusiv eu). e mai greu sa propui o alternativa.
Geo Atreides spunea...
Tu te auzi vorbind?
Tu nu realizezi ca asta exact atitudinea de care vorbeam "daca mie mi-a murit, lor de ce nu?" Pe mine m-au dat afara din firma X, ia sa-i dea si p-aia din firma Y afara, fir-ar ei ai dracu sa fie.

Si rahat, de parca nu se stie care e alternativa: fa si tu sindicat in firma sau intra intr-un sindicat. Fa presiuni sociale sa se schimbe sistemul (sa fie ca in franta, mai greu cu concedierile). Cum faci presiuni sociale?

SUPRIZA! Impreuna cu altii! Intr-un sindicat, intr-o federatie sindicala, intr-un ong care face lobby/advocacy, etc. etc.

Nu vorbeam de alternative sau greve in post; vorbeam de atitudinea capra vecinului. Si da, la aia nu stiu ce sa zic... Fii om? Ajuta-ti vecinul chiar daca el nu te ajuta?!

I dunno.

G.
cireasa spunea...
Ma aud vorbind si stiu ca asta este atitudinea de care spuneai.

Faza e ca eu chiar nu stiu ce posibilitati am (ca platitor ordinar de taxe si impozite) sa protestez fata de ceva.
Adica ok ... am votul o data la 4/5 ani. Atat. Nu vad o solutie.

Sa tot citesc pe 1000 de bloguri pareri de genul "fuck pensionarii, fuck bugetarii" m-am plictisit.
Toata lumea ofera parerea asta, dar nimeni nu are idei referitoare la CE POT FACE EU, ca privat.
Nu am fost inca afectat de disponibilizari / reduceri salariale, dar e clar ca posibilitatea exista. Tu imi spui ca daca firma ajunge la concluzia ca nu mai are nevoie de serviciile mele (si pot sa vad chiar eu asta), atunci sa nu fiu chitra si sa-mi bag una alta in bugetari? Adica in cantitate fara calitate? Pai asta nu mai este romanism, este human. My 2cents.

Sunt o carca de oameni in blogosfera asta cu influenta/cunostinte. Niciunul nu are alternative pana acum.
I'll keep reading :)
fanel spunea...
@cireasa: Nici unul nu vrea sa aiba alternative pentru ca fiecare trage pentru curu lui. Asa e in Romania, am ramas cu educatia sindicalista de pe vremuri cand scoteam oamenii in strada doar cand ii e lu sefu rau...ca sa-l saltam in sondaje si ochii publicului.

@geo: avem nevoie de solidaritate dar avem nevoie si de lideri care nu urmaresc doar sa-si creasca PR-ul pentru o viitoare functie de mai departe.
Anonim spunea...
Enfin, o opinie de bun simt.
Un synopsis la istoria recenta a Romaniei ar fi : din comunism in ultracapitalism, acelasi sclavagism. Comunistii au distrus tot ceea ce putea insemna miscare sindicala si mostenitorilor lor, capitalistii salbatici, nu le-a parut deloc rau. Iar sclavii resetati pe ultraliberalism ar fi in stare sa moara toti numai sa nu primeasca vreunul ceva de la buget.
Mai nou va ca a prins si petarda asta a neoconservatorismului junk - desi teoreticienii conservatori romani se calca pe fata intre ei pentru o sinceura de la stat.
Si in loc sa se lupte sa transforme sistemul de protectie sociala intr-unul cat de cat eficient, sclavii capitalismului vor sa-l elimine de tot, de parca ar fi toti nababi. Eu nu sunt bugetar, traiesc de mult chiar in Franta si cand ma intalnesc cu vreun roman ma amuz non stop ca stiu dinainte toate prostiile pe care o sa le debiteze - inainte de a se intoarce in mizeria lui fara scapare.
ioan spunea...
Hehe, asta nu-i nimic, ia uite unul si mai inversunat: http://elucubratie.wordpress.com/2009/10/06/dragi-grevisti-bugetari-multa-muie/
I-as ghilotina pe d'alde d'astia....