sâmbătă, 1 mai 2010

Bicicleta ca ruşine, violenţa ca salvare

Bikewalkul şi (mai nou) ciclopromenda au dovedit un singur lucru: autorităţile îşi bat joc de biciclişti.

De fapt, toţi îşi bat joc de biciclişti.

De la poliţie şi primărie care aprobă trasee de 500 de metri plat până la şoferi şi pietoni, biciclistul este văzut ca ceva ciudat, ce n-ar trebui să fie (the thing that should not be), şi care nu-şi are locul în Bucureşti (sau în orice alt oraş).

Iar bicicliştii, fraierii, sunt cei care îşi cer scuze. Care se fac mici şi nu zic nici pâs.

Şi, încet încet, tensiunea urcă de ambele părţi.


Poate ar trebui să recunoaştem: suntem în război.

Un război surd, dus cu înjurături în trafic, cu şicanări, cu furie printre praful rutier.

Şoferii, mulţi dintre ei ţărani, crescuţi în sărăcie, pentru care o maşină este culmea parvenirii sociale, refuză să înţeleagă că oraşul ăsta gri este prea mic, prea mic pentru frustrările lor.

Aristocraţie a străzii, şoferii nu vor să renunţe la privilegiile lor -- privilegii precum poluarea şi statul în trafic cu orele. A merge cu ratbul sau bicicleta e o umilinţă, o decădere socială ferm sancţionată de egalii lor.

Iar undeva în spate, autorităţile, reprezentanţi ai şoferilor, menţin status quo-ul.



bike biker molotov bicicleta anarhist biciclist geo atreides cocktail molotov

Soluţia e simplă: violenţa.

Nu susţin incendierea maşinilor, ca în Berlin, dintr-un motiv simplu: nu avem cu cine. Încă.

Dar putem să lăsăm delicateţurile la o parte în trafic: avem cel puţin aceleaşi drepturi ca şi ceilalţi participanţi. De fapt, bicicliştii au mai multe drepturi şi mai puţine obligaţii -- prin simplu fapt că nu poluăm şi contribuim pozitiv la sănătatea oraşului (şi a noastră). Iar un biciclist care o ia razna nu răneşte pe nimeni -- decât pe sine; ca să nu vorbim că diferenţele de viteză fac din biciclist un pericol relativ benign.

Să lăsăm marşurile şi întâlnirile patronate de autorităţi, ce nu susţin decât un singur lucru: că locul bicicliştilor e pe 'piste'. Şi nu e acolo. E pe stradă, pe o bandă întreagă.

Să biciclim în masă, fără autorizaţie -- dacă maşinile n-au nevoie de autorizaţie pentru a bloca străzile, n-avem nevoie nici noi. Dacă întreabă cineva: nu ştiu de organizator, i-am văzut şi m-am luat după ei. Suntem din ce în ce mai mulţi, nu ne pot opri pe toţi.

Şi, mai presus de toate, să nu mai plecăm capul! Oraşul de drept e al nostru, şi nu e decât o chestiune de timp până când va fi şi de fapt. Însă nu putem ajunge acolo decât luptând -- luptând ştiind prea bine că noi suntem cei ce avem dreptate, noi cei ce biclim prin praf, prin noxe, printre maşinile ce vor dispărea într-o bună zi.


G.

11 comentarii:

TLP spunea...
Urasc biciclistii .. daca cad de pe monstruozitatea aia pe doua roti si ajung in fata rotilor mele, dupaia trebuie sa umblu prin judecati.

Da, biciclistii vor fi mereu ceva ciudat pe drumurile DE MASINI. Pe drumul lor, treaba lor.
Geo Atreides spunea...
Drumul lor e drumul de masini.
Scrie si in Codul rutier.
G.
TLP spunea...
Acolo sunt trecute si carucioarele cu care duc batranii buteliile de gaz.

Codul rutier e depasit.

Biciclistii sa mearga pe TROTUAR, cel putin in unele orase e mai liber decat soseaua.

In plus, sa nu deschidem subiectul betivilor care pleaca seara de la birt pe bicicleta si cad ei singuri pe carosabil, sau copiii de la tzara care se cocotza cate 2-3 pe o bicicleta si apoi isi dau drumul pe panta in jos, merg ca bivolii pe mijlocul drumului, etc.
Geo Atreides spunea...
Da' sa treaca masinile pe trotuar, daca e asa de liber.

LOCUL BICICLETELOR E PE SOSEA.
TLP spunea...
Locul bicicletelor pe drumuri de munte sau in Turul Frantei.

Un om face echilibristica pe 2 rotile si vrea sa se joace cu baietii mai mari?

Normal ca va iesi nasol intotdeauna.

Biciclisti, motociclisti, carutze, chestiile astea sa-si faca drumuri proprii.
brontozaurel spunea...
Doar alb si negru, totul e simplu, ce univers fericit, nu-i asa?

Lasand ironia la o parte, nu pot sa fiu de acord cu generalizarile, cu prezentarea unei anumite categorii ca fiind pure si lipsite de orice vina, in timp ce alta categorie e prezentata ca fiind raul suprem.

Critica mea nu e indreptata impotiva faptului ca mergi pe bicicleta. Bravo tie ca poti. Eu n-am reusit sa invat niciodata, ba mai era sa bag si pe altii in spital cu incercarile mele. Nu e indreptata impotriva faptului ca indemni la violenta impotriva nesimtirii - am ajuns si eu la concluzia ca altfel nu merge.

E indreptata impotriva felului in care prezinti lucrurile. Refuzul de a incerca sa vezi lucrurile si prin ochii altora, afirmatiile de genul de "noi suntem cei ce avem dreptate" denota ori ignoranta, ori ipocrizie.

Acum ceva vreme a intrat un biciclist in mine. Intentionat. De ce spun asta? Pentru ca tocmai ma ferisem de un alt biciclist care era impreuna cu el si cel care m-a lovit a inceput sa chiuie si sa rada de primul ca ma ratase. M-am ales cu o geaca rupta, cu mainile taiate in cioburi de sticla si cu dureri de umar. Asta referitor la "un biciclist care o ia razna nu raneste pe nimeni". Daca as vrea sa fiu rea, as spune mersi ca m-ai facut sa-mi dau seama ca sunt un nimeni.

Am un prieten caruia i-a sarit din lateral in fata masinii o tipa pe doua roti. Acum are cosmaruri si se teme de biciclisti ca de dracu'. Si a avut de facut ceva drumuri pe la parchet. Stiu ca trotuarele sunt inguste, sunt prost marcate pe unde sunt marcate, ca sunt destui nesimtiti care isi parcheaza masina pe trotuar si nu mai lasa spatiu de trecere, ca sunt destui nebuni sau nesimtiti care nu se dau de pe pista atunci cand vine un biciclist, ca sunt destule si situatiile in care, oricat de bine dezvoltate ar avea bunul simt si instinctul de conservare, pietonul de pe pista de biciclete nici nu poate sa se dea de pe pista pentru ca pista ocupa tot trotuarul si singura solutie a pietonului e sa stearga cu hainele zidul sau gardul de care se lipeste ca sa lase biciclistul sa treaca si sa nu fie lovit de acesta. Asa ca pot sa inteleg de ce ar prefera un biciclist sa mearga pe strada. Bun, din partea mea poate sa mearga si pe strada. Dar sa faca bine sa aiba dracului grija. Pentru ca biciclistul e de injurat daca nu e atent si pica in fata unei masini si-l lasa pe omul ala de la volan traumatizat pe viata.

Rezultatul intamplarilor astora de care ziceam? Eu ma tem de biciclisti cand merg pe trotuar. Prietenul meu se teme de biciclisti cand merge cu masina pe strada. Cine ziceai ca se simte amenintat de cine?

Referitor la "masinile ce vor disparea intr-o buna zi" - geniala idee, sa dispara toate masinile si sa fie inlocuite de biciclete. Stii, as vrea sa vad cum il cari cu bicicleta de urgenta la spital pe unu' care si-a rupt gatul. Sau pe oricare in stare grava care are nevoie de ingrijiri pe drum sau sa nu fie miscat sau mai stiu eu ce.
Geo Atreides spunea...
@Ana
Eu am scris un manifest, nu un eseu argumentativ despre ce ar trebui sa faca un biciclist. De aici stilul.

Imi pare rau ca ai dat de doua dobitoci pe bicicleta -- sunt si d-astia. Personal probabil daca as fi vazut faza i-as fi batut pana l-ar fi fost una cu bicla cu care i-as fi batut (i'm not kidding). Totusi, rezultatul e diferit daca ar fi fost doi dobitoci intr-o masina.
Te asigur, nu suntem toti asa. Dimpotriva, 99.999999% evita pietonii ca naiba (si acelasi procent e si bine crescut si lasa in pace rockeritele si tiganii, ca e si ei oameni :P)

Imi place cum grija ta pentru un biciclist care pica sunt rotile unei masini este pentru sofer. Crede-ma, nu el sufera cel mai mult.
Iar astia care se traumatizeaza si umbla cu frica in san prin trafic poate ar trebuie sa renunte la a mai umbla cu: 1) masina 2) frica in san. Nu o sa primeasca drepturi speciale doar fiindca au un psihic slab.
In mine a intrat, _frontal_, o masina exact in prima zi cand mi-am luat bicla. Am mers mai departe.
Si la cam imi conduc bicicleta probabil ma paste un accident destul de curand.

'masinile vor disparea intr-o buna zi' -- cum spuneam, n-am scris un eseu argumentativ :)

G.
mihai turcu spunea...
Ca un biciclist d-asta mai de moda veche, care ma dadeam pushtan fiind cu un Pegas d'ala shaizecist cu shaua lunga, ma bag si eu in seama cu cateva observatii...

First and foremost... Totzi biciclishtii astia noi de Bucuresti ar trebui sa invetze in mama lor ce sunt aia "ochi de pisica", si sa shi-i instaleze obigatoriu (cate unul pe fiecare roata si cate unul in fata si in spate). E foarte-foarte fun cand mergi noaptea cu mashina pe drumul tau si observi in ultimul moment hipsterul dandu-se cu bicla de 1000 de euro dar fara ochii de pisica (care cred ca mai mult de 10-20RON nu costa). E foarte periculos si pentru shofer, ca risca sa ajunga la bulau pentru ca nu avea cum sa-l vada pe biciclist, si pentru biciclustul in sine, care risca sa ajunga mai repede in Iad/Rai.

Al doilea lucru... Regulile de circulatzie se aplica si pentru biciclishti. Deci, daca tu ca biciclist ai ales sa foloseshti carosabilul nu este deloc OK sa mergi pe contrasens (chiar daca nu vine nici o masina), asa cum o vazui eu facand acu' cateva zile pe o duduie pe Splai, culoarea roshie a semaforului tzi se aplica si tzie (nu inseamna ca daca nu trece nici o mashina prin intersectie te potzi si tu fofila pe trecere, remember, ai ales sa folosesti carosabilul) si ar mai fi cateva chestii (n-am vazut nici un biciclist de exemplu sa semnalizeze cu bratzul intins atunci cand alege sa schimbe directia de mers).

Si ultimul lucru... pentru totzi biciclistii care aleg sa faca slalom printre pietoni... multa muje. Dupa ce ca tre' sa am grija cand trec trecerea pe dreptul meu sa nu dea vreun tzicnit peste mine acuma trebuie sa mai am si grija constant cand merg pe trotuar sa nu fac brusc vreun pas stanga sau dreapta, ca cine stie daca nu vine vreun bezmetic din spate cu bicicleta care se crede Alberto Tomba. Din nou, muie biciclistilor de trotuar.
Lilith spunea...
Hei
TLP
TLP
TLP

De ce nu-ti faci un drum propriu unde n-au voie motociclistii/biciclistii/etc?

Adica stim ca locul masinilor e pe autostrazi si in curse de F1, evident.

In rest sper sa ai aceeasi pornire de legea-junglei-fra' cand incerci sa depasesti un tir. Cand te joci cu baietii mari...
krossfire spunea...
Solutia ta violenta s-ar sfarsi intr-o gloata de biciclisti facuti terci sub rotile unor SUV-uri. Orasul nu este al vostru cum nu este nici al masinilor sau Ratbistilor.

Dupa logica ta, in Bucuresti e din ce in ce mai greu sa fii pieton pur si simplu. Pe langa traficul oribil, masini parcate pe trotuar si trecerile blocate, mai ai si gloate de hipsteri care si-au luat bicicleta pentru ca ''e la moda'' (si infunda parcurile si trotuarele urland ca-i dreptul lor). Este ca-i acelasi tip de logica ?

Chestia e ca, desi ma irita serios oamenii care o ''ard'' pe biciclete de 30 de milioane pentru ca e cool, aparitia bicicletelor este totusi un semn de insanatosire. Cam asa e si cu marele avant ''eco'' si altele. Desi marea majoritate din oamenii care dau avant miscarii sunt niste hipstarasi fitosi si dependenti de banii altora, simpla lor aparitie este un semn bun, unul care merita incurajat.

Din pacate, ''violenta'' nu e un mod de a incuraja ceva. E cam la fel ca violenta anarhist-socialista, ecologista, etc. Nu e sustinuta de oameni cu-adevarat puernici (ati fugi la primul glont in aer) si nici n-are o cauza cu potential de universalitate.

Batalia voastra n-ar trebui sa fie ''pentru biciclisti'' ci pentru toata lumea, puternic directionata impotriva posesorilor de masini cumparate in leasing pe care le folosesc ca sa dea o tura pana la Carrefour. Si daca tot urlati ''Let''s Do It'', pai hai ''s-o facem legal''. Punem de o initiativa legislativa inteligenta (si COERENTA) si apoi strangem semnaturi fizic. Merge, nu merge, vedem dupa daca merita sa ne agitam.
krossfire spunea...
Cat despre procentaje, sa fim seriosi. Daca ar fi sa faci un recensanmant al bicilistilor ai ajunge la un 5-7% visatori care vad in Romania o mica Olanda (dpdv al biciletelor). Probabil, pana la un 10% ai mai completa cu sportivi, mountainbikeri si oameni care practica din motive medicale. Restul, ai avea vreo 15% tarani propriu zisi (zone rurale, curieri, postasi), vreo 15% tarani de oras (genul care merg pe bicicleta ca sa alerge caini) si o masa enorma de hipsteri. Sunt oamenii care vin cu scuza ''e sanatos/e viitorul'' desi in restul zilei conduc un SUV.